Flera i jobb i Malmö – vägen till en lyckad integration?

Integrationsutmaningen är vår tids ödesfråga. Sverige behöver en fungerande integration och tjänstesektorn behöver mycket ny arbetskraft. Med färsk statistik från SCB och nya siffror kring tjänstesektorn presenterar Almega konkreta förslag på lösningar som fungerar. Välkomna!

Det tar i genomsnitt åtta år innan hälften av flyktinginvandrarna förvärvsarbetar. Det finns tendenser som tyder på att processen börjat gå något snabbare under senare år, men de flesta är eniga om att det fortfarande går alltför långsamt.

Skillnaderna är stora mellan inrikes födda och utrikes födda. Klyftan mellan vem som har ett jobb och inte har blivit större. Enligt SCB:s arbetskraftsundersökningar uppgick arbetslösheten bland utrikes födda till 15,4 procent år 2018. Bland inrikes födda var motsvarande siffra 3,8 procent.

Sverige behöver en fungerande integration. Men vad är rätt väg till en lyckad integration? Vilka reformer behövs för att fler nyanlända ska ha ett jobb att gå till? Varmt välkommen till vårt seminarium där detta diskuteras.

Medverkande:
Anna Paulsson, regionchef Almega syd
Niels Paarup-Petersen (C), riksdagsledamot
Noria Manouchi (M), riksdagsledamot
Rasmus Ling (MP), riksdagsledamot
Andreas Åström, näringspolitisk chef Almega.

Moderator: Per Hammar, näringspolitisk expert Almega.

12 april kl 12.00-13.00 med enklare lunch från 11.30.
Detta seminarium är kostnadsfritt men platserna är begränsade. Anmäl dig till evelina.kogsta@almega.se och ring pressekreterare Andreas Eriksson på 0722356117 om du har några frågor.
Biljett att visa upp i entrén skickas omgående ut till den emailadress du anger i anmälan.

Almega erbjuder 200 jobb under Järvaveckan12.6.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Kompetenskrisen utmanar tjänstesektorn. Företagen hittar inte personal att anställa. Bara med hjälp av en bättre fungerande integration kan fler nyanlända och utrikes födda få jobb. För att rekrytera nya medarbetare och förbättra integrationen kommer medlemsföretag från Kompetensföretagen, Almega Serviceföretagen och Fastighetsarbetsgivarna att närvara under Järvaveckan och erbjuda totalt 200 jobb.

Almega på Järvaveckan: Så får ännu fler Järvabor jobb11.6.2019 09:15:00 CESTPressinbjudan

Kompetenskrisen utmanar den privata tjänstesektorn. Företagen hittar inte personal att anställa. Bara med hjälp av en bättre fungerande integration kan fler nyanlända och utrikes födda få jobb. Almega deltar på Järvaveckan för att visa att privata tjänstesektorn är Sveriges ledande integrationsmotor. Tiotalet medlemsföretag från Kompetensföretagen och Almega Tjänsteförbunden kommer att rekrytera personal under Järvaveckan.

Thomas Erséus blir ny VD för Almega3.6.2019 14:10:31 CESTPressmeddelande

Thomas Erséus blir ny VD för Almega och ny förbundsdirektör för Almega Tjänsteförbunden. Han har en gedigen bakgrund från flera olika delar av tjänstesektorn, bland andra konsult-, IT- och fastighetsbranschen. Efter över trettio år i näringslivet, varav 25 år som VD, kommer han nu att axla rollen som VD för arbetsgivarorganisationen Almega. Thomas kommer närmast från rollen som Chief Real Estate Officer på Ericsson AB.