Flera nya etableringar på Frölunda Torg

Snabba förändringar i handeln och nya konsumtionsmönster ställer krav på ett köpcentrum som Frölunda Torg. Receptet stavas förmåga till snabb omställning. "Vi satsar på att förnya utbudet och för hela tiden diskussion med butikskoncept som vill till Frölunda Torg. Vi måste anpassa oss till nya vanor och behov hos besökarna", säger David Schongin, Centrumchef Frölunda Torg.

Entrén till Frölunda Torg.

Det rör på sig inom handeln med stark tillväxt för e-handeln och konsumtionsmönstren är i förändring. På Frölunda Torg möter man utvecklingen med öppet sinne och en vilja till anpassning till en ny tid:

– För att behålla vår attraktionsförmåga och fortsatt vara den handelsplats som rankas ha det bästa utbudet i Göteborgsregionen, behöver utbudet av butiker ständigt förnyas. Vår bedömning är att vi bör skifta mellan 5 -10 procent av våra butiker årligen. De senaste åren har vi legat i underkant på det intervallet – i år räknar vi med att ligga i den övre delen av intervallet, säger David Schongin, Centrumchef Frölunda Torg.

Bland nyetableringarna i år som är på gång märks Dominos Pizza, Dominos Pizza – världens största internationella pizzakedja med över 13 000 restauranger i mer än 80 länder och som nu öppnar sin första restaurang i Göteborg, herraccessoarbutiken John Henric och framåt hösten välkomnar vi barnklädesbutiken KidsBrandStore som öppnar sin sjunde butik i Sverige.

– Vi är en attraktiv handelsplats, vi för ständigt samtal med butikskoncept som vill in här och vi har förmånen att kunna välja våra samarbetspartners med omsorg, och på så sätt kan vi uppfylla löftet till våra besökare att vara Händelserna centrum, säger David Schongin.

Några nya butiker ha redan öppnat i år, bland annat underklädeskedjan Intimissi, Wagners första butik i Göteborg. Leksaksbutiken Lekia öppnar i slutet av mars och Åhléns nya koncept Beauty Bargain senare i vår.

Efter 10 år med rekordförsäljning varje år för Frölunda Torg blev 2018 däremot inget rekordår, men med en total omsättning för Frölunda Torg på 2 956 miljoner kronor är man ändå inte långt ifrån, minskningen är blygsamma 0,4 procent jämfört med föregående år. Förra året var totala antalet besök på köpcentrumet 11, 7 miljoner besökare, något färre än föregående år. Nu gäller bara full fart framåt på Frölunda Torg:

– Utöver att satsa på nya butiker jobbar vi tillsammans med våra befintliga hyresgäster och satsar för framtiden. För tillfället är alla butikslokaler uthyrda och vi satsar på att kunna presentera ett förnyat utbud till våra besökare – dels genom nya etableringar och dels genom uppgraderingar och ombyggnad av befintliga butiker, säger David Schongin.

Entrén till Frölunda Torg.

Skandia Fastigheter äger, förvaltar och utvecklar fastigheter inom segmenten kontor, köpcentrum, bostäder och samhällsfastigheter. Vid årsskiftet 2015/2016 förvaltade bolaget 117 fastigheter till ett sammanlagt värde av cirka 43,2 miljarder kronor och med en uthyrbar area om 1,2 miljoner kvadratmeter. Fastighetsbeståndet finns i huvudsak i de tre storstadsregionerna och har 135 medarbetare som arbetar för att leverera en långsiktigt god avkastning till Skandias 1,4 miljoner ägare. www.skandiafastigheter.se

Tre nytillskott på Frölunda Torg i vår23.4.2020 09:33:46 CESTPressmeddelande

Coronakrisen har drabbat inte minst restaurangnäringen – men Glenn Sportsbar har nu öppnat på köpcentrumet Frölunda Torg i Göteborg. Därmed får det redan stora utbudet av restauranger ett välkommet nytillskott. – Att vi nu kan bredda utbudet med en sportbar känns både efterlängtat och spännande, säger Tobias Heurlin, biträdande Centrumchef Frölunda Torg. Två nya butiker öppnar även inom kort på köpcentrumet: skokedjan Skechers och zoobutiken Arken Zoo.