Flera nya etableringar på Frölunda Torg

Snabba förändringar i handeln och nya konsumtionsmönster ställer krav på ett köpcentrum som Frölunda Torg. Receptet stavas förmåga till snabb omställning. "Vi satsar på att förnya utbudet och för hela tiden diskussion med butikskoncept som vill till Frölunda Torg. Vi måste anpassa oss till nya vanor och behov hos besökarna", säger David Schongin, Centrumchef Frölunda Torg.

Entrén till Frölunda Torg.

Det rör på sig inom handeln med stark tillväxt för e-handeln och konsumtionsmönstren är i förändring. På Frölunda Torg möter man utvecklingen med öppet sinne och en vilja till anpassning till en ny tid:

– För att behålla vår attraktionsförmåga och fortsatt vara den handelsplats som rankas ha det bästa utbudet i Göteborgsregionen, behöver utbudet av butiker ständigt förnyas. Vår bedömning är att vi bör skifta mellan 5 -10 procent av våra butiker årligen. De senaste åren har vi legat i underkant på det intervallet – i år räknar vi med att ligga i den övre delen av intervallet, säger David Schongin, Centrumchef Frölunda Torg.

Bland nyetableringarna i år som är på gång märks Dominos Pizza, Dominos Pizza – världens största internationella pizzakedja med över 13 000 restauranger i mer än 80 länder och som nu öppnar sin första restaurang i Göteborg, herraccessoarbutiken John Henric och framåt hösten välkomnar vi barnklädesbutiken KidsBrandStore som öppnar sin sjunde butik i Sverige.

– Vi är en attraktiv handelsplats, vi för ständigt samtal med butikskoncept som vill in här och vi har förmånen att kunna välja våra samarbetspartners med omsorg, och på så sätt kan vi uppfylla löftet till våra besökare att vara Händelserna centrum, säger David Schongin.

Några nya butiker ha redan öppnat i år, bland annat underklädeskedjan Intimissi, Wagners första butik i Göteborg. Leksaksbutiken Lekia öppnar i slutet av mars och Åhléns nya koncept Beauty Bargain senare i vår.

Efter 10 år med rekordförsäljning varje år för Frölunda Torg blev 2018 däremot inget rekordår, men med en total omsättning för Frölunda Torg på 2 956 miljoner kronor är man ändå inte långt ifrån, minskningen är blygsamma 0,4 procent jämfört med föregående år. Förra året var totala antalet besök på köpcentrumet 11, 7 miljoner besökare, något färre än föregående år. Nu gäller bara full fart framåt på Frölunda Torg:

– Utöver att satsa på nya butiker jobbar vi tillsammans med våra befintliga hyresgäster och satsar för framtiden. För tillfället är alla butikslokaler uthyrda och vi satsar på att kunna presentera ett förnyat utbud till våra besökare – dels genom nya etableringar och dels genom uppgraderingar och ombyggnad av befintliga butiker, säger David Schongin.

Entrén till Frölunda Torg.

421 42 Västra Förlund

Skandia Fastigheter äger, förvaltar och utvecklar fastigheter inom segmenten kontor, köpcentrum, bostäder och samhällsfastigheter. Vid årsskiftet 2015/2016 förvaltade bolaget 117 fastigheter till ett sammanlagt värde av cirka 43,2 miljarder kronor och med en uthyrbar area om 1,2 miljoner kvadratmeter. Fastighetsbeståndet finns i huvudsak i de tre storstadsregionerna och har 135 medarbetare som arbetar för att leverera en långsiktigt god avkastning till Skandias 1,4 miljoner ägare. www.skandiafastigheter.se

Frölunda Torg storinvesterar i unikt grönt energiprojekt!8.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Frölunda Torg lanserar i år projektet Geo Sol, en jätteinvestering i förnybar energi som ska försörja fastigheten. Unikt är att energin från solen omvandlas till komfortkyla och spillvärmen från den processen lagras i berget till vintern när värmen behövs. Investeringen beräknas till cirka 32 miljoner kronor, och sänker årligen Frölunda Torgs fossila utsläpp med 225 ton C02. – Det är en investering för klimatet, och ett led i ett omfattande och nytänkande hållbarhetsarbete, säger David Schongin, Centrumchef Frölunda Torg.

Unik juldekor på Frölunda Torg26.11.2018 11:03:00 CETPressmeddelande

Årets julbelysning på Frölunda Torg är världsunik och spektakulär - ett strålande Askungens häst- och vagnekipage med glittrande ljus, placerat i Centralhallen. - Det är en magisk upplevelse, en sagomiljö att uppleva bortom det kommersiella. En plats att mötas på och drömma sig bort en stund. på, säger Johanne Gabrielson, marknadschef på Frölunda torg. I Centralhallen, mitt i Frölunda Torg, har alltså Askungens fina vagn parkerat med ett hästekipage och en pumpavagn på byggts upp. Hela ekipaget är 14 meter långt och pumpavagnen fyra meter hög. Totalt är det 6000 ledlampor som glittrar över hela vagnen och hästarna. Den unika och spektakulära juldekoren kompletteras av ett sagolandskap med prinsessans slott som skymtas i horisonten och små härliga vintermiljöer med feér och andra sagofigurer som bidrar till den magiska atmosfären. – Frölunda Torg har nu i tre år arbetat konsekvent i sin varumärkesplattform kring att skapa ”Händelsernas Centrum”. Förra året gjorde vi den lyckade julkampa