Frölunda Torg

Flera nya etableringar på Frölunda Torg

Dela

Snabba förändringar i handeln och nya konsumtionsmönster ställer krav på ett köpcentrum som Frölunda Torg. Receptet stavas förmåga till snabb omställning. "Vi satsar på att förnya utbudet och för hela tiden diskussion med butikskoncept som vill till Frölunda Torg. Vi måste anpassa oss till nya vanor och behov hos besökarna", säger David Schongin, Centrumchef Frölunda Torg.

Entrén till Frölunda Torg.
Entrén till Frölunda Torg.

Det rör på sig inom handeln med stark tillväxt för e-handeln och konsumtionsmönstren är i förändring. På Frölunda Torg möter man utvecklingen med öppet sinne och en vilja till anpassning till en ny tid:

– För att behålla vår attraktionsförmåga och fortsatt vara den handelsplats som rankas ha det bästa utbudet i Göteborgsregionen, behöver utbudet av butiker ständigt förnyas. Vår bedömning är att vi bör skifta mellan 5 -10 procent av våra butiker årligen. De senaste åren har vi legat i underkant på det intervallet – i år räknar vi med att ligga i den övre delen av intervallet, säger David Schongin, Centrumchef Frölunda Torg.

Bland nyetableringarna i år som är på gång märks Dominos Pizza, Dominos Pizza – världens största internationella pizzakedja med över 13 000 restauranger i mer än 80 länder och som nu öppnar sin första restaurang i Göteborg, herraccessoarbutiken John Henric och framåt hösten välkomnar vi barnklädesbutiken KidsBrandStore som öppnar sin sjunde butik i Sverige.

– Vi är en attraktiv handelsplats, vi för ständigt samtal med butikskoncept som vill in här och vi har förmånen att kunna välja våra samarbetspartners med omsorg, och på så sätt kan vi uppfylla löftet till våra besökare att vara Händelserna centrum, säger David Schongin.

Några nya butiker ha redan öppnat i år, bland annat underklädeskedjan Intimissi, Wagners första butik i Göteborg. Leksaksbutiken Lekia öppnar i slutet av mars och Åhléns nya koncept Beauty Bargain senare i vår.

Efter 10 år med rekordförsäljning varje år för Frölunda Torg blev 2018 däremot inget rekordår, men med en total omsättning för Frölunda Torg på 2 956 miljoner kronor är man ändå inte långt ifrån, minskningen är blygsamma 0,4 procent jämfört med föregående år. Förra året var totala antalet besök på köpcentrumet 11, 7 miljoner besökare, något färre än föregående år. Nu gäller bara full fart framåt på Frölunda Torg:

– Utöver att satsa på nya butiker jobbar vi tillsammans med våra befintliga hyresgäster och satsar för framtiden. För tillfället är alla butikslokaler uthyrda och vi satsar på att kunna presentera ett förnyat utbud till våra besökare – dels genom nya etableringar och dels genom uppgraderingar och ombyggnad av befintliga butiker, säger David Schongin.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Entrén till Frölunda Torg.
Entrén till Frölunda Torg.
Ladda ned bild

Om

Frölunda Torg
Frölunda Torg

421 42 Västra Frölunda

http://frolundatorg.se/

Frölunda Torg är ett av Göteborgs största och samtidigt mysigaste köpcentrum beläget i närheten av havet och stadens södra skärgård. Här finns ca 200 butiker, ett brett utbud av välkända varumärkesaffärer, marknadsledande kedjor och små specialbutiker under ett tak. Bilparkering är fri i tre timmar och spårvagn och buss stannar precis utanför entrén.

Skandia Fastigheter äger, förvaltar och utvecklar fastigheter inom segmenten kontor, köpcentrum, bostäder och samhällsfastigheter. Vid årsskiftet 2015/2016 förvaltade bolaget 117 fastigheter till ett sammanlagt värde av cirka 43,2 miljarder kronor och med en uthyrbar area om 1,2 miljoner kvadratmeter. Fastighetsbeståndet finns i huvudsak i de tre storstadsregionerna och har 135 medarbetare som arbetar för att leverera en långsiktigt god avkastning till Skandias 1,4 miljoner ägare. www.skandiafastigheter.se

Följ Frölunda Torg

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Frölunda Torg

Unik energianläggning på Frölunda Torg invigd: producerar nio andelar energi för varje andel köpt elenergi16.10.2019 08:30:00 CESTPressmeddelande

Frölunda Torgs gröna jätteinvestering i förnybar energi, Geo Sol, invigdes nyligen i närvaro av politiker från miljö- och klimatnämnden i Göteborgs stad. – Vi producerar nästan nio andelar energi för varje andel köpt elenergi. Vi har hittills producerat över 1100 MWh energi i form av värme, kyla, tappvarmvatten och elektricitet från solcellerna, säger Henrik Pihlblad, teknisk chef Skandia Fastigheter.

Prestigeladdade nomineringar för Frölunda Torg25.9.2019 16:05:10 CESTPressmeddelande

Frölunda Torg är nominerade i två prestigefulla kategorier i NCSC Sweden Awards, Best Marketing Campaign för en av köpcentrumets besökare framröstad pop-up-butik och Best Innovation för det unika klimatprojektet GeoSol. – Det är ett kvitto på att vi gör ett bra arbete på områden som är oerhört viktiga för oss – kundens upplevelse och hållbarhetsarbete, säger Johanne Gabrielson, marknadschef Frölunda Torg.

Frölunda Torg vann guld för Nordens bästa marknadsföringskampanj5.6.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Frölunda Torg fortsätter att vinna priser – igår vann köpcentrumet i Göteborg guld i kategorin Nordens bästa marknadsföringskampanj på NCSC Awards stora gala för sin kampanj med Alonnika som bodde två veckor inne i köpcentrumet. – Vi kommer att fortsätta att våga tänka annorlunda för att utveckla kundens upplevelse, säger Johanne Gabrielson, marknadschef Frölunda Torg.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum