Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer

Flera problem med Riksrevisionens beräkningar av underhållskontrakt

Dela

I en ny rapport menar Riksrevisionen att underhållskontrakten på järnväg i genomsnitt ökar med 74 procent från upphandlat pris till slutgiltig kostnad. - Tyvärr finns det flera problem med hur resultaten har tolkats. Infrastrukturminister Tomas Eneroths hot om ett återförstatligat järnvägsunderhåll dras på fel grunder. Kostnadsöverskridande är en budget- och planeringsfråga. Analysen har ingen bäring på sektorns effektivitet eller produktivitet, säger Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.

Robert Röder, ordförande, Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer
Robert Röder, ordförande, Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer

Riksrevisionen har inte heller tillgång till information om mängdökningar i kontrakten. Om mängden går upp är det naturligt att kostnaden stiger mot det upphandlade priset, och ett kostnadsöverskridande uppstår. Det handlar t ex om att Trafikverket tar risken vid mycket nederbörd som försvårar projektet.

- För produktiviteten är det enbart intressant med den slutgiltiga kostnaden för Trafikverket och skattebetalarna, säger Robert Röder.

Nyckelord

Kontakter

För mer info: Robert Röder, ordförande FSJ, 070-285 29 29

Bilder

Robert Röder, ordförande, Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer
Robert Röder, ordförande, Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer
Ladda ned bild

Om

Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer
Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer



 

Följ Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer

Överförande av basunderhåll löser inte järnvägsbranschens utmaningar28.1.2019 11:17:39 CETPressmeddelande

Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer (FSJ) har träffat utredningen gällande: Kommittédirektiv för överförande av basunderhåll från Infranord AB till Trafikverket. - Det var ett bra möte, företrädarna för utredningen är pålästa och intresserade av vår syn på järnvägsunderhållet och vi är tacksamma över deras öppenhet. Men vi ser att de begränsas av utredningens direktiv som grundlöst förutsätter att Trafikverket ska ta över Infranords underhållsverksamhet. Detta kommer inte lösa de utmaningar vi har inom järnvägsbranschen, säger Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.

Akut brist på järnvägstekniker - 1 700 behövs inom fem år12.12.2018 14:00:00 CETPressmeddelande

- Den regering som tillträder efter höstens politiska vakuum måste ge Trafikverket ett övergripande ansvar för kompetensförsörjningen till järnvägsyrken. Utan tillräckligt många bantekniker, eltekniker, signaltekniker och spårsvetsare blir det svårt att uppnå den nationella transportplanens ambitioner och vårt mål att rusta Sverige för 11 miljoner invånare, skriver Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier, och Robert Röder, ordförande i föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer, på Svenska Dagbladets debattsida.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum