Flera svenska stjärnor till junior-SM i helgen

Inomhussäsongen är inne i slutfasen. Men inte över för ett flertal svenska elitaktiva. För i helgen avgörs junior-SM inomhus i Friidrottens Hus i Göteborg. Med en Wictor Petersson som kan hota det svenska rekordet i kula. Ni ser allt live på Friidrottskanalen.se.

28/2:

Karsten Warholm International, Ulsteinvik (NOR)

Sofie Skoog, höjd

Tävlingens hemsida

29/2 - 1/3:

Junior-SM inomhus, Friidrottens Hus i Göteborg:

Wictor Petersson, kula
- Slog till med 20.89 i säsongsdebuten på ISM i Växjö förra helgen. Nu har han 35 centimeter till Sören Tallhems 35 år gamla svenska inomhusrekord.

Tilde Johansson, längd, 60m och 60m häck
-Efter ett brons i längd och guld på 60m häck jagar Johansson nya medaljer i Göteborg.

Bianca Salming, sex grenar
-Hetaste tävlingen där Salming står med i listan är höjd, där hon är nybliven ISM-mästare.

Max Hrelja, 60m häck
-Gick upp som ensam Sverigesexa genom tiderna med 7.75 på ISM i Växjö.

Filippa Sivnert, 60m
-Sivnert, född -01, vann smått sensationellt ISM-guld i Växjö, och gick upp som delad Sverigenia genom tiderna.

Mästerskapets hemsida
Startlistor
Tidsprogram

Friidrottskanalen.se sänder live 11:00-21:00 på lördagen och 10:00-16:00 på söndagen.
Köp båda dagarna här.

Kontakt IJSM: Gustav Orbring, 072-525 96 32

South Eastern Conference Championships, USA:

Ellen Ekholm, höjd
Lisa Gunnarsson, stav

29/2:

Boston:

Yolanda Ngarambe, 1500m

Helgens friidrottshöjdpunkter25.6.2020 16:17:59 CESTPressmeddelande

Under helgen väntar nya spännande tävlingar med flera av de främsta friidrottarna till start. Lördagen är särskilt intensiv med toppkastare som Daniel Ståhl, Simon Pettersson, Fanny Roos och Wictor Petersson i Bottnarydskastet och premiär för Stavhoppstouren. Samma dag samlas löpare i Göteborg då det är dags för Sprintutmaningen på Ullevi och Bannister Running Summer Night Classic på Slottsskogsvallen. Under söndagen fortsätter Bottnarydskastet med bland annat Kim Amb

Friidrottsspänning i midsommartid19.6.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Runt om i landet fylls det på med tävlingar, så även i dagarna runt Midsommar. Daniel Ståhl, Simon Pettersson, Fanny Roos och Wictor Petersson är några av de som tävlar igen på söndag och på tisdag gör Sveriges främsta löpare upp över 10 000 m på Stockholms Stadion. Samma kväll är det dags för Ida Storm att återigen kliva in i släggringen, nu i Lund, och för Carl Bengström, som hade en strålande inledning under den gångna helgen, att göra säsongsdebut i favoritgrenen 400mh, i Göteborg.

Motionsloppens frånvaro hotar föreningsekonomi och folkhälsa16.6.2020 13:00:00 CESTPressmeddelande

I dagarna distribueras regeringens ekonomiska stöd till idrottsföreningar. Detta går till föreningar som påverkats av inställd verksamhet mellan 12 mars och 30 juni. Men situationen är fortsatt allvarlig, både i pandemin och hos många lopparrangerande friidrottsföreningar. Motionslopp ses som offentlig sammankomst och deras genomförande begränsas därför kraftigt av regleringen att dessa inte får samla fler än 50 personer. I loppkalendern brukar det vanligtvis återstå flera hundra lopp såhär års men när de nu ställs in försvinner både motionsmotivation och föreningsekonomi.