Flest ansökningar om coronastöd från fotboll, ishockey och ridsport

2 386 idrottsföreningar har sökt kompensationsstöd för corona från regeringens krispaket som Riksidrottsförbundet fördelar. Den 16 november räknar Riksidrottsstyrelsen med att ta beslut om fördelning och efter det kan idrottsföreningarna få besked.

Under period 15–26 oktober hade idrottsföreningar och specialidrottsförbund möjlighet att ansöka om kompensationsstöd för ekonomiska konsekvenser av coronakrisen.

Utöver de 2 386 idrottsföreningar som sökt direkt till Riksidrottsförbundet har 17 specialidrottsförbund ansökt om viss föreningsdriven verksamhet exempelvis större motionslopp och damallsvenskan i fotboll. Flest ansökningar kommer från fotboll, Ishockey och ridsport. Kommuner med flest antal föreningar som sökt stöd är Göteborg, Stockholm och Jönköping.

– Precis som i våras väntar nu ett gediget och svårt arbete med att hantera ansökningarna och sedan arbeta för att Riksidrottsstyrelsen ska kunna ta beslut om fördelning av stöd den 16 november. Vi har med oss erfarenheten från tidigare ansökningsprocess, beslut och fördelning, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Hur stort behovet av stöd är i ansökta kronor totalt sett är ännu inte klart då inte alla ansökningar handlagts ännu.

Många specialidrottsförbund och idrottsföreningar har haft det tufft under coronakrisen med inställda evenemang, anpassad verksamhet och stora ekonomiska konsekvenser. Perioden som avses för kompensationsstödet är första juli till sista september.

– Vi vet att föreningar och förbund har ställt in evenemang och verksamheter eller riskerar att tvingas göra det även under kommande månader. Vi vet också att påverkan på idrottsrörelsen kommer att märkas under lång tid. Just nu pågår scenarioplanering för att se över behov under 2021 och 2022 beroende på hur länge denna samhällskris pågår och i vilken omfattning, säger Björn Eriksson.

Flest ansökande föreningar per idrott*

Fotboll, 767
Ishockey, 152
Ridsport, 86
Friidrott, 78
Orientering, 77
Innebandy, 76
Gymnastik, 61
Bilsport, 61
Handboll, 54
Skidor, 45
Budo och Kampsport, 43
Simidrott, 38
Motorcykel och Snöskoter, 34
Flygsport, 32
Danssport, 32
Golf, 30
Korpen, 28
Cykel, 26
Bandy, 25
Segling, 24

*Det är enbart föreningar som endast angett en idrott som redovisas i denna lista. Ca 300 föreningar har redovisat som flersektionsföreningar med flera idrotter på programmet.

Flest ansökande föreningar per kommun

Göteborg, 87
Stockholm, 81
Jönköping, 40
Uppsala, 38
Örebro, 35
Malmö, 35
Kristianstad, 33
Umeå, 33
Karlstad, 30
Västerås, 30
Sundsvall, 29
Växjö, 29
Borås, 28
Gotland, 28
Norrköping, 27
Skellefteå, 26
Helsingborg, 25
Linköping, 25
Skövde, 23
Halmstad, 23

RF-SISU:s 19 regionala organisationer, RF-SISU distrikt ger idrottsföreningar stöd i idrottsfrågor och med folkbildning. Idrottsrörelsen består av cirka 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

59 idrottsföreningar i Örebro län får ta del av kompensationsstöd20.11.2020 15:03:00 CETPressmeddelande

59 idrottsföreningarna i Örebro län har beviljats stöd på tillsammans totalt 4 637 000 kronor för perioden juli till september 2020. Utöver detta kommer elitföreningarna ta del stöd direkt från sitt specialförbund. – Vi är glada över att kunna förmedla det här stödet som en hjälp för föreningar att överleva och kunna fortsätta erbjuda idrottsaktiviteter till framförallt barn och unga, säger Charlotta Stenhem, distriktsidrottschef för RF-SISU Örebro län.