Flest flygavgångar med BRA i vinter - fortsatt enda aktören som erbjuder fossilfritt biobränsle vid flygbokningen

En nygjord sammanställning visar att inrikesflygbolaget BRA har flest flygavgångar från de orter som fler bolag än BRA flyger ifrån - utom en. Samtidigt har BRA det största flyglinjenätet i Sverige och är fortsatt enda flygaktören som erbjuder alla inrikesresenärer att välja fossilfritt biobränsle till sin flygresa.

Antal avgångar per vecka i snitt, fördelat mellan olika aktörer och orter:

BRA (Bromma)

SAS (Arlanda)

Norwegian (Arlanda)

Malmö – Stockholm

Göteborg - Stockholm

Ängelholm - Stockholm

Visby - Stockholm

Umeå - Stockholm

Ronneby - Stockholm

Kalmar - Stockholm

Östersund-Stockholm

Flyger ej året-runt. End några veckor.

BRA trafikerar flest orter i Sverige av alla inrikesflygbolag. Sett på hela året är det totalt 17 orter. Det gör att BRA har det största flyglinjenätet i Sverige med Bromma som huvudsakligt nav. BRA trafikerar 15 orter året runt och ytterligare två orter säsongsvis.

BRA flyger förutom till Stockholm Bromma också till Sundsvall, Umeå, Visby, Kalmar, Växjö, Jönköping, Ronneby, Kristianstad, Malmö, Ängelholm, Halmstad, Göteborg, Trollhättan, Östersund, Mora och Norrköping. BRA flyger även till Helsingfors från Bromma och från Växjö till Berlin.

De flesta flyglinjerna går via Bromma. Samtidigt flyger BRA drygt 12 direktflyglinjer mellan andra orter i landet, under olika tider på året, till exempel: direkt Visby-Malmö, Visby-Göteborg, Sundsvall-Göteborg, Göteborg-Östersund, Malmö-Östersund, Ängelholm-Visby, Umeå-Visby, Visby-Östersund, Visby-Sundsvall.

– Vi är helt enkelt en del av den nationella kollektivtrafiken som innebär många avgångar att välja mellan till många orter via vår ”centralstation” Bromma flygplats, säger Ulrika Matsgård som är Kommersiell chef för BRA.

– Och flyger gör man med BRA från cirka 600 kronor, säger Ulrika.

BRA är fortsatt den enda aktören i världen som erbjuder alla resenärer att välja fossilfritt biobränsle för sin flygresa och enligt oberoende Svenskt Kvalitetsindex har BRA de nöjdaste flygresenärerna i Sverige år 2016, 2017 och 2018.

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter av alla inrikesflygbolag: Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping (från Visby), Mora (från Ängelholm). BRA samarbetar med Finnair och flyger till Helsingfors från Bromma, Malmö och Umeå samt från Visby på sommaren. BRA flyger även till Berlin från Växjö. Med sina 2,2 miljoner passagerare årligen, främst affärsresenärer, har BRA en marknadsandel om cirka 40 procent. Enligt Svenskt Kvalitetsindex var BRAs passagerare de nöjdaste inom svenskt flyg år 2016, 2017 och 2018. BRA är fortsatt enda flygbolaget som erbjuder alla resenärer att välja fossilfritt biobränsle till sin flygresa. Som enda flygbolag med i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige, arbetar BRA aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg till år 2030. Och redan år 2009 miljöcertifierades BRA, då som världens första passagerarflygbolag. BRA har nyligen bytt ut halva flygplansflottan till helt moderna och bränsleeffektiva propellerflygplan. Få flygningar görs på hög höjd och raka flygvägar prioriteras alltid. 2016 etablerades varumärket BRA efter en sammanslagning av flera regionala flygbolag som ingick samma svenska koncern, men bolagets flyg-DNA sträcker sig tillbaka till 1940-talets Braathens S.A.F.E. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza, helägt av Per G Braathen och hans familj.

Abonnera på våra pressmeddelanden.