Flest flygavgångar med BRA i vinter - fortsatt enda aktören som erbjuder fossilfritt biobränsle vid flygbokningen

En nygjord sammanställning visar att inrikesflygbolaget BRA har flest flygavgångar från de orter som fler bolag än BRA flyger ifrån - utom en. Samtidigt har BRA det största flyglinjenätet i Sverige och är fortsatt enda flygaktören som erbjuder alla inrikesresenärer att välja fossilfritt biobränsle till sin flygresa.

Antal avgångar per vecka i snitt, fördelat mellan olika aktörer och orter:

BRA (Bromma)

SAS (Arlanda)

Norwegian (Arlanda)

Malmö – Stockholm

Göteborg - Stockholm

Ängelholm - Stockholm

Visby - Stockholm

Umeå - Stockholm

Ronneby - Stockholm

Kalmar - Stockholm

Östersund-Stockholm

Flyger ej året-runt. End några veckor.

BRA trafikerar flest orter i Sverige av alla inrikesflygbolag. Sett på hela året är det totalt 17 orter. Det gör att BRA har det största flyglinjenätet i Sverige med Bromma som huvudsakligt nav. BRA trafikerar 15 orter året runt och ytterligare två orter säsongsvis.

BRA flyger förutom till Stockholm Bromma också till Sundsvall, Umeå, Visby, Kalmar, Växjö, Jönköping, Ronneby, Kristianstad, Malmö, Ängelholm, Halmstad, Göteborg, Trollhättan, Östersund, Mora och Norrköping. BRA flyger även till Helsingfors från Bromma och från Växjö till Berlin.

De flesta flyglinjerna går via Bromma. Samtidigt flyger BRA drygt 12 direktflyglinjer mellan andra orter i landet, under olika tider på året, till exempel: direkt Visby-Malmö, Visby-Göteborg, Sundsvall-Göteborg, Göteborg-Östersund, Malmö-Östersund, Ängelholm-Visby, Umeå-Visby, Visby-Östersund, Visby-Sundsvall.

– Vi är helt enkelt en del av den nationella kollektivtrafiken som innebär många avgångar att välja mellan till många orter via vår ”centralstation” Bromma flygplats, säger Ulrika Matsgård som är Kommersiell chef för BRA.

– Och flyger gör man med BRA från cirka 600 kronor, säger Ulrika.

BRA är fortsatt den enda aktören i världen som erbjuder alla resenärer att välja fossilfritt biobränsle för sin flygresa och enligt oberoende Svenskt Kvalitetsindex har BRA de nöjdaste flygresenärerna i Sverige år 2016, 2017 och 2018.

Flygplatsinfarten 50

BRA, Braathens Regional Airlines, är ett svenskt inrikesflygbolag som före pandemins utbrott flög ca 2 miljoner årliga passagerare på 27 flyglinjer med Stockholm Bromma Airport som huvudflygplats. Det utgör ca 30% av svenskt inrikesflyg. Vidare var BRA punktligast i världen och hade Sveriges nöjdaste kunder enligt SKI (Svenskt Kvalitetsindex)

Med hög ambition om att flyget skall vara hållbart erbjuds resor ombord på nya moderna propellerflyg av typen ATR 72-600, världens mest klimateffektiva regionalflygplan. BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder dessutom sedan 2018 sina kunder att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

BRA utökar sin satsning på Gotland och börjar flyga Visby-Arlanda22.10.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 13 december förstärker BRA sin satsning på Gotland med en linje mellan Visby och Arlanda. Linjen kommer att trafikeras två gånger per dag, måndag – fredag samt söndagar. - Den nya linjen mellan Visby och Arlanda blir ett viktigt komplement som förstärker tillgängligheten mellan Gotland och fastlandet, något som efterfrågats länge av våra kunder, säger Sakarias Ronquist som är Produkt- och intäktschef på BRA.