I NAVET Analytics årliga sammanställning över de 20 största installationsföretagen, baserat på omsättning, finns det tydliga skillnader mellan hur de olika installationsbranscherna är strukturerade. Vid en närmare titt visar det sig att det finns avsevärt fler stora bolag inom elinstallationer jämfört med både ventilationsbranschen och VVS-branschen.
Flest miljardföretag inom elinstallationer bland de olika installationsbranscherna, bild: Navet

Under förra året omsatte de 20 största elinstallationsföretagen tillsammans 21,4 miljarder kronor, där de 6 största bolagen hade en omsättning som översteg 1 miljard vardera. De 20 största VVS-installatörerna omsatte tillsammans 16,4 miljarder och när det gäller ventilationsinstallatörerna var den sammanlagda omsättningen för de 20 största 10,7 miljarder. Bland ventilationsinstallatörerna var det tre bolag med en omsättning över 1 miljard, medan motsvarande antal bland VVS-installatörerna var två.

Studeras istället omsättningen per anställd hos de 20 största företagen var skillnaderna mellan branscherna däremot mindre. Både el- och VVS-installatörerna hade 2019 en omsättning på ca 1,9 miljoner per anställd. Däremot låg ventilationsinstallatörerna något högre med 2,2 miljoner. Sammantaget visar NAVET Analytics sammanställning att de 20 största installationsföretagens samlade omsättning ökade med 5 procent 2019 medan antalet anställda låg kvar i linje med 2018 års nivå.