ByggföretagenByggföretagen

Flest vill bygga hus med Arga snickaren

Anders Öfvergård är den svensk som flest svenskar vill bygga ett sommarhus tillsammans med. Näst mest populär är Ernst Kirchsteiger följt av radarparet Johnny och Mattias. Det visar en undersökning som Byggföretagen låtit Kantar Sifo göra.

Listan domineras av människor som på olika sätt är kända för eller förknippas med byggnation. Men tre undantag finns – Måns Zelmerlöw, Leif GW Persson och Anders Bagge.

Enda kvinna på listan är Hanna Hellquist, känd från bland annat P3, som under året låtit svenska folket följa med på hennes renoveringsarbete av ett hus i Grums.

Vilken svensk kändis skulle du helst vila bygga en sommarstuga med?

Antal svar

Anders Bagge

Hanna Hellquist

8

För att underlätta för privatpersoner och andra att hitta en seriös byggare lanserades nyligen söktjänsten Schyssta byggare. På söktjänsten fyller man i vilken typ av beställare man är, vilken typ av jobb man önskar få utfört samt var i Sverige som jobbet och får sedan förslag på olika byggföretag som matchar önskemålen. Gemensamt för alla byggföretag på Schyssta byggare är att man har avtalsenliga löner, pensionsavsättningar, försäkringar, genomgått särskilda utbildningar i arbetsmiljö och sund konkurrens, tillämpar ID06, skrivit under Byggföretagens uppförandekod och en hel del annat som visar att man är en schysst byggare.

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 21-24 maj 2021. Totalt intervjuades 1075 personer i åldern 18-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.