Flexibla och smidiga tjänster efterfrågas av boende – möjliggörs av framtidens fastighetsägare

När våra hem öppnas upp för ett ökat antal tjänster och leveranser blir våra bostäder marknadsplatser. Människor handlar, jobbar och äter hemma, och nya ekosystemet präglas därmed av ökade flöden som tar sig in i och ut ur fastigheten. Förändringen innebär möjligheter för fastighetsägare, som genom samarbeten kan knyta till sig leverantörer. Det ger mervärde för de boende i form av tjänstelösningar som är smidigare, mer flexibla och har ett lägre pris.

Det moderna ekosystemet för hur människor konsumerar i sina hem är något som presenteras i rapporten Hometail, som Fastighetsägarna Stockholm lanserar idag. Rapporten bygger på en undersökning om hur hyresgäst- och bostadsrättsinnehavare i Stockholm använder tjänster i hemmet. Rapporten pekar på att hemmet idag behöver hantera fler externa flöden som rör sig in i och ut ur fastigheten.

I takt med ökningen av e-handel blir allt fler varor och tjänster levererade till våra hem. Smidighet är en av de viktigaste faktorerna vid leveranser, vilket 80 procent av stockholmarna håller med om. Fastighetsägare behöver därför hitta sätt att hantera de nya flödena i sina fastigheter, genom till exempel infrastrukturlösningar för att komma in i fastigheter.

- Genom den här kartläggningen av tjänsteutvecklingen i omvärlden som har resulterat i rapporten Hometail blir det tydligt att det finns ett behov att förtydliga fastighetsägarens roll i framtidens tjänstesamhälle. Redan har initiativ som Foodora och Clas Fixar lyckats väldigt bra med att anpassa sig efter dessa nya behov och det är nu upp till fastighetsägare att återuppfinna sin roll i systemet, säger Christoffer Börjesson Chief Digital Officer på Fastighetsägarna.

För att lyckas med framtidens fastighetsägande kommer samarbeten att vara centrala, fastslår rapporten. Genom partnerskap kan fastighetsägare tillgängliggöra smidiga och skräddarsydda tjänster till bättre priser, tack vare de skalfördelar som ges. Fastighetsägare kan, tack vare sin volym, ha en större kraft som förhandlare än enskilda boende och har därför möjlighet att agera som en aktör vid upphandling. På så vis kan fastighetsägare hjälpa de som bor i fastigheten till billigare samt mer flexibla och smidiga avtal, vilket 66 respektive 62 procent av respondenterna uppger som viktigt när fastighetsägare blir tjänsteleverantörer.

Fastighetsägarna Stockholms råd till fastighetsägare:

• Etablera ett ekosystem av tjänsteleverantörer som erbjuder ett lägre pris och en smidigare eller mer flexibel lösning till de boende.
  • Skapa ett ekosystem av leverantörer av hushållsnära tjänster som är godkända av dig.
  • Satsa på att skapa en affär inom dagligvaror snarare än sällanköpsvaror.
  • Satsa på att skapa en affär inom hushållsnära tjänster som köps ofta, snarare än sällan.
  • Etablera samarbeten med aktörer som erbjuder digitala tjänster i hemmet – och tryck på den totala affärsnyttan av att den boende väljer dig framför andra enskilda aktörer.

Om Hometail:

Rapporten Hometail bygger på en enkätundersökning utförd i april 2019 med 985 svaranden i hela Stockholmsområdet, samt intervjuer med personer från relevanta företag på marknaden. Hometail i sin helhet hittar du här.

Fastighetsägarna Stockholm kraftsamlar för en öppen stad9.7.2020 11:31:31 CESTPressmeddelande

Initiativet Stockholmslöftet som nu sjösätts handlar om att vi tillsammans måste ta ansvar för att hålla Stockholm öppet och levande. Fastighetsägarna Stockholm, Svensk Handel, Visita Stockholm, City i Samverkan och Visit Stockholm står bakom initiativet som vänder sig direkt till såväl företag och organisationer som till besökare och invånare med uppropet ”Öppen stad – allas ansvar”.

Storstädernas stadskärnor tappade mer än hälften av sina besökare under april25.6.2020 07:40:00 CESTPressmeddelande

Flödet av människor som rör sig i våra stadskärnor har minskat drastiskt under coronapandemin. Tappet är stort i alla typer av stadskärnor, men störst i storstäderna som tappade 55 procent av flödet i april jämfört med samma månad föregående år. Det visar flödesdata som tagits fram för den årliga rapporten Cityindex, som är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research, och som tar fram unik data för alla Sveriges 107 stadskärnor.

Hela Stockholm ska leva - Fastighetsägarna kraftsamlar för att hålla Stockholm levande7.6.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

Varje dag mellan den 10 till 12 juni arrangerar Fastighetsägarna Stockholm ett timslångt livesänt seminarium i talkshowformat kring de utmaningar som Stockholm nu står inför. De tre webbsändningarna har olika teman och sänds live under rubriken ”Hela Stockholm ska leva”, som är en del av Fastighetsägarnas initiativ för att återstarta Stockholm efter coronakrisen.