Fluxusrörelsen tar plats på Uppsala Konsert & Kongress

Fluxusrörelsen i minifestivalform på Uppsala Konsert & Kongress. Kuraterad av Jazz är Farligts Elena Wolay. Medverkande Bengt af Klintberg, Claes Tellvid, Marje-Lena Sillanpää och Carl-Michael von Hausswolff.

Fluxus Festival

Elena Wolay ligger bakom fanzinet, festivalen och barnteatergruppen Jazz Är Farligt. Hon är en av tre Husockupanter som kommer samarbeta med UKK under det kommande året. Först ut i Elenas ockupantskap* blir en konsthändelse utöver det vanliga!

Söndag 9 december, 15.00 – 18.00
Sal B, Sal C, Plan 3, rulltrappan, Uppsala Konsert & Kongress.
Fri entré.

Fluxus är beteckningen på en internationell konströrelse som bildades 1962 för att samla medlemmar ur det konstnärliga avantgardet i Europa, och senare även i USA. Fluxus hade ingen egen konststilsprofil, men dess konstkreerande föranledde en pånyttfödelse av dada-andan. Bland artister med anknytning till Fluxus kan nämnas John Cage, Joseph Beuys, Wolf Vostell och Yoko Ono.

- Idéen till festivalen föddes för knappt två år sedan under en kväll på Rönnells Antikvariat i Stockholm när jag gjorde ett performance. Besökaren Bengt Af Klintberg nämnde att det var fluxus-inspirerat och Carl-Michael Von Hausswolff jublade och sa att vi borde göra något ihop. När jag fick erbjudandet om att ockupera UKK möjliggjordes idén om en unik Fluxus-festival, berättar Elena.

Under Fluxus Festival framförs, tolkas och visas tio kända och okända fluxus-performance-verk. George Maciunas In memoriam to Adriano Olivetti, La Monte Youngs Composition No. 10 (“Draw a straight line and follow it”) och George Brechts, Drip Music är några verk som väntas.

Medverkande under Fluxus Festival:

Bengt Af Klintberg
En av förgrundsgestalterna och ett av de största namnen inom den svenska Fluxusrörelsen. Han gav ut boken Svensk Fluxus/Swedish Fluxus 2006.

Curator: Elena Wolay
Elena Wolay är en kreativ kraft i Sveriges musik- och klubbscen. Alltid med den fria musiken och den radikala konsten i centrum, nationellt som internationellt. Förutom att vara Husockupant på UKK är Elena även frilansande journalist för tidningar och radiokanaler som Sveriges Radio P2, Lira, OrkesterJournalen, The Wire och är välkänd för sina samarbeten med alla från konstnären Jockum Nordström till Träd, gräs och stenar.

Claes Tellvid
Författare till tre poesiböcker, senast Tillvaratagna eftermiddagar (Chateaux 2018). Som konstnär har han ställt ut på OEI Colour Project (2012), Tensta Konsthall/Konstfrämjandet (2014) och Höörs Konsthall (2017). Han medverkar med nyskrivna texter i höstnumret av den portugisiska tidskriften Leonorana och visar senare i år teckningar på Galleri Örhänget i Stockholm. Till vardags är han 1:e arkivarie i Riksarkivet.

Marje-Lena Sillanpää
Hon fick sin Master på konsthögskolan i Stockholm 2004 och har sedan dess arbetat med text, ljud, installation, performance och artist books. Ofta med någon form av närvaro med andra verkligheter som vi känner till eller ser med blotta ögat.

Carl-Michael von Hausswolff
Han har sedan slutet av 1970-talet varit verksam som kompositör och bildkonstnär. Han har även organiserat utställningar och givit ut ett flertal fonogram. Den musik som han komponerat har varit elektroakustisk-musik ofta med konceptuella inslag. Under ett flertal år har han tillsammans med konstnären Leif Elggren drivit det konceptuella konstverket Elgaland-Vargaland som senast sågs i en retrospektiv på Moderna Museet i Stockholm.

Rönnells Antikvariat är dessutom på plats och säljer Fluxusboken.

* Husockupant - person utan formell besittningsrätt för en byggnad bosätter sig i den eller använder den varaktigt. I juridiken kallas detta ibland för "besittningsrubbning" eller "olaga intrång". På UKK betyder det att en noga utvald person eller organisation får en nyckel, flyttar in i huset, konceptualiserar och skapar tillsammans med oss, och inspireras av rummens möjligheter. Ett spännande, helt lagligt, intrång av kreativitet och utveckling.

Uppsala Konsert & Kongress är mötesplats för kulturliv, företag och organisationer. Här arrangeras konserter, föreställningar, kongresser, konferenser, event och banketter. I de olika konsertsalarna framträder internationella, nationella och lokala artister inom alla musikaliska genrer. Vår ledstjärna är att, med ett programutbud som präglas av mångfald och hög kvalitet, välkomna alla.

#uppsalakonsertkongress