Flyg direkt mellan Ängelholm Helsingborg och Gotland i sommar - med biobränsle

Inrikesflygbolaget BRAs sommarflyglinje direkt mellan Ängelholm Helsingborg och Gotland drar igång 21 juni med sista avgång 13 augusti. Det blir flyg på torsdagar, fredagar och söndagar med pris från 618 kronor inklusive skatter och avgifter (prisexempel 12 juli).

Förra sommaren valde över 2500 personer att flyga direkt mellan Ängelholm Helsingborg och Gotland med BRA.

Nyhet i år är möjlighet för alla att göra flygresan med 100 % biobränsle, något som väljs vid bokning för enhetspriset 300 kronor per flygsträcka.

Under sommarlovet får alla medföljande barn mellan 2-11 år 90 procents rabatt på flyg med BRA och barn som inte fyllt 2 år åker som vanligt gratis.

Flygtiden mellan Ängelholm Helsingborg och Gotland är 1 timma.

Flygningarna genomförs med flygbolaget BRAs klimatsmarta ATR 72 med plats för 72 passagerare. ATR 72 är de klimatsmartaste flygplanen för regionala flygningar. De flyger inte på hög höjd och undviker därmed så kallade höghöjdseffekter. De har låg bränsleförbrukning som genererar utsläpp på cirka 76 gram CO2/passagerarkilometer, att jämföra med miljöbilar som får släppa ut max 95 gram CO2/kilometer.

Sommarflyget till Gotland är bokningsbart från och med nu www.flygbra.se/flyga-med-oss/sommarflyget-2018/

Så här fungerar biobränsleflyg med BRA

• Välj biobränsle för varje flygsträcka vid bokning.
  • BRA tankar biobränslet i efterhand. Bolaget byter då ut vanligt jet-bränsle mot köpt mängd biobränsle.
  • BRA erbjuder biobränsle för enhetspriset 300 kr per sträcka, vilket motsvarar bränsleåtgång för en passagerare vid en genomsnittlig inrikesresa med BRA.

För mer information:

Emma Sandsjö, Kommunikationschef för BRA, 076-555 74 03, emma.sandsjo@flygbra.se

BRA Pressjour utanför kontorstid: 010-722 16 62

Pressbilder för fri publicering: https://www.mynewsdesk.com/se/flygbra

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter av alla inrikesflygbolag: Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping (från Visby), Mora (från Ängelholm). BRA samarbetar med Finnair och flyger till Helsingfors från Bromma, Malmö och Umeå samt från Visby på sommaren. BRA flyger även till Berlin från Växjö. Med sina 2,2 miljoner passagerare årligen, främst affärsresenärer, har BRA en marknadsandel om cirka 40 procent. Enligt Svenskt Kvalitetsindex var BRAs passagerare de nöjdaste inom svenskt flyg år 2016, 2017 och 2018. BRA är fortsatt enda flygbolaget som erbjuder alla resenärer att välja fossilfritt biobränsle till sin flygresa. Som enda flygbolag med i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige, arbetar BRA aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg till år 2030. Och redan år 2009 miljöcertifierades BRA, då som världens första passagerarflygbolag. BRA har nyligen bytt ut halva flygplansflottan till helt moderna och bränsleeffektiva propellerflygplan. Få flygningar görs på hög höjd och raka flygvägar prioriteras alltid. 2016 etablerades varumärket BRA efter en sammanslagning av flera regionala flygbolag som ingick samma svenska koncern, men bolagets flyg-DNA sträcker sig tillbaka till 1940-talets Braathens S.A.F.E. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza, helägt av Per G Braathen och hans familj.

Abonnera på våra pressmeddelanden.