Flyg från Helsingfors till Skandinaviens största skidområde Sälen Trysil via Bromma i vinter

Svenska flygbolaget BRA gör det nu möjligt att boka flygresor mellan Helsingfors och Skandinaviens största skidområde Sälen Trysil via Bromma.

Biljettpriserna startar från 259 EUR per person för en tur- och returresa och inkluderar skatter, avgifter, klimatskatt och klimatkompensation.

Till Sälen från Helsingfors blir det möjligt att flyga på torsdagar och söndagar från den 22 december fram till slutet av mars. Flygtiden till Stockholm från Helsingfors är 70 minuter och från Bromma till Sälen Trysil 65 minuter.

Finnair flyger idag mellan Helsingfors och Bromma flygplats, som ligger precis intill Stockholm city. Och i vinter flyger BRA klimatkompenserade flyg mellan Bromma och Sälens nya flygplats; Scandinavian Mountains Airport.

BRA öppnar nu upp för bokning hela vägen från Helsingfors till Sälen Trysil, via både BRA och Finnair.

Sedan tidigare i år är det möjligt att boka direktflyg med BRA från fem orter i Sverige till Sälen Trysil: från Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Ängelholm och Växjö.

I anslutning till alla flygankomster och avgångar i Sälen finns busstransport med korta restider att boka separat Buss till Hundfjället, 10 min, till Tandådalen: 15 min, till Högfjället: 20 min, till Lindvallen: 25 min, till Trysil: 40 min, till Stöten: 18 min, till Kläppen: 45 min.

Via BRAs sajt är det även möjligt att boka hyrbil som väntar på flygplatsen när planet landar i Sälen Trysil.

Merparten av flygningarna till Sälen från de svenska flygplatserna kommer att genomföras med BRAs moderna och klimateffektiva propellerflygplan från ATR. Alla utsläpp från BRA klimatkompenseras alltid av flygbolaget utan extra kostnad för resenärerna. De som önskar kan dessutom välja att boka BRA Miljö Class som inkluderar biobränsle.

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter i Sverige och med cirka 2 miljoner årliga passagerare, har BRA en marknadsandel av svenskt inrikesflyg om cirka 30 %.

BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder sedan 2018 alla att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

Inrikesflygbolaget BRA ansöker om rekonstruktion6.4.2020 08:30:00 CESTPressmeddelande

Coronakrisen slår extremt hårt mot samhället och flygbranschen. Svenska flygbolaget BRA ansöker nu om rekonstruktion för att skydda bolaget från konkurs. En rekonstruktion skapar andrum för att kontrollerat planera för en framtida verksamhet. BRA har som ambition att stegvis återstarta bolaget och flygtrafiken igen efter sommaren, allt eftersom förutsättningarna för att bedriva flyg förbättras.

Flygbolaget BRA:s vd Geir Stormorken kommenterar regeringens förslag om kreditgarantier till svensk flygbransch17.3.2020 19:31:35 CETPressmeddelande

”Regeringens till synes generösa kreditgaranti är säkert bra, men det vi behöver är insatser som ger både omedelbara och långsiktiga likviditetseffekter - inte lån med kreditkostnader. Vi behöver även bättre tillämpbara permitteringsregler.” ”Regeringens kreditgaranti innebär ingen stimulans till branschen i allmänhet. Det sänker inga kostnader och ger inget andrum till företagen i en oerhört utsatt bransch”. ”Att ta stora lån för att betala löpande kostnader och därmed skjuta växande skulder framför sig när ingen vet hur länge detta kommer att vara, är inte något som vi varken kan eller vill.” ”Kreditgarantin från regeringen förändrar tyvärr inte något för BRA här och nu. Kommer inte stöd för att minska kostnaderna inom kort, riskerar BRA, som flyger till flest orter i Sverige och som har det största flyglinjenätet med 28 flyglinjer inom landet under år 2019-2020, att tvingas till drastiska åtgärder – med nedläggning av ytterligare flyglinjer och ännu färre flygavgångar”.

Medarbetare hos flygbolaget BRA bekräftad med COVID-19 – har ej träffat resenärer eller kollegor5.3.2020 17:32:03 CETPressmeddelande

Det föreligger ingen uppenbar risk för smittspridning inom eller via BRA. Personen som bär på smittan har inte varit på arbetet sedan den 20 februari, det vill säga sedan långt innan personen själv smittades. Personen har inte heller arbetat eller träffat kollegor efter det förmodade smittotillfället. BRA har inte heller kontaktats av den pågående smittspårning som sjukvården bedriver.