Flygbolaget BRA bäst på inrikes persontrafik – när flyg- och tågresenärer tycker till

För fjärde året i rad toppar flygbolaget BRA listan för inrikes flyg och tåg bland resenärer som rankar bolagen och bolagens kundbemötande. Undersökningen görs årligen av oberoende SKI, Svenskt Kvalitetsindex.

Inga restriktioner

BRA toppar på nytt listan för inrikes flyg och tåg, när inrikes resenärer under 2019 får frågan av Svenskt Kvalitetsindex, SKI, om vilken flyg- eller tågtransportör de anser bäst:

• Flygbolaget BRA: index 70,5
  • MTR: index 70,0
  • SAS: index 69,7
  • Norwegian: index 65,7
  • Snälltåget: index 65,6
  • SJ: index 55,9

93,2 % av BRA:s flyg ankom på tid under 2019, gott om benutrymme - över en meter på de nya jetflygplanen och hjälp när det behövs via SMS, chatt, APP och på flygplatserna gör att BRA fortsätter att ligga i topp hos svenska inrikesresenärer i Svenskt Kvalitetsindex.

Om även busstransportörer adderas till listan av SKI är det endast Netbuss Bus4You och Nettbuss express som rankas högre än BRA under 2019 med index 74,9 respektive index 72,1.

Inga restriktioner

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter i Sverige och med cirka 2 miljoner årliga passagerare, har BRA en marknadsandel av svenskt inrikesflyg om cirka 30 %.

BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder sedan 2018 alla att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

Inrikesflygbolaget BRA ansöker om rekonstruktion6.4.2020 08:30:00 CESTPressmeddelande

Coronakrisen slår extremt hårt mot samhället och flygbranschen. Svenska flygbolaget BRA ansöker nu om rekonstruktion för att skydda bolaget från konkurs. En rekonstruktion skapar andrum för att kontrollerat planera för en framtida verksamhet. BRA har som ambition att stegvis återstarta bolaget och flygtrafiken igen efter sommaren, allt eftersom förutsättningarna för att bedriva flyg förbättras.

Flygbolaget BRA:s vd Geir Stormorken kommenterar regeringens förslag om kreditgarantier till svensk flygbransch17.3.2020 19:31:35 CETPressmeddelande

”Regeringens till synes generösa kreditgaranti är säkert bra, men det vi behöver är insatser som ger både omedelbara och långsiktiga likviditetseffekter - inte lån med kreditkostnader. Vi behöver även bättre tillämpbara permitteringsregler.” ”Regeringens kreditgaranti innebär ingen stimulans till branschen i allmänhet. Det sänker inga kostnader och ger inget andrum till företagen i en oerhört utsatt bransch”. ”Att ta stora lån för att betala löpande kostnader och därmed skjuta växande skulder framför sig när ingen vet hur länge detta kommer att vara, är inte något som vi varken kan eller vill.” ”Kreditgarantin från regeringen förändrar tyvärr inte något för BRA här och nu. Kommer inte stöd för att minska kostnaderna inom kort, riskerar BRA, som flyger till flest orter i Sverige och som har det största flyglinjenätet med 28 flyglinjer inom landet under år 2019-2020, att tvingas till drastiska åtgärder – med nedläggning av ytterligare flyglinjer och ännu färre flygavgångar”.

Medarbetare hos flygbolaget BRA bekräftad med COVID-19 – har ej träffat resenärer eller kollegor5.3.2020 17:32:03 CETPressmeddelande

Det föreligger ingen uppenbar risk för smittspridning inom eller via BRA. Personen som bär på smittan har inte varit på arbetet sedan den 20 februari, det vill säga sedan långt innan personen själv smittades. Personen har inte heller arbetat eller träffat kollegor efter det förmodade smittotillfället. BRA har inte heller kontaktats av den pågående smittspårning som sjukvården bedriver.