Flygbolaget BRA vill flyga Jönköping – Bromma med start inom två veckor

Christian Clemens, vd för flygbolaget BRA

Svenska inrikesflygbolaget BRA sitter i intensiv planering för att förhoppningsvis kunna börja flyga reguljärt mellan Jönköping och Bromma, två gånger per dag med start inom de två närmaste veckorna.

Planen är att flyga en morgon- och en kvällsavgång per dag från Jönköping, med fler avgångar efter sommaren.

Vad det blir för flygplanstyp och hur många platser per vecka det innebär är dock för tidigt att säga.

– Vi tror på Jönköping som destination och ser att Jönköpingsborna behöver pålitligt flyg för att regionen ska fortsätta vara attraktiv för näringsliv och tillväxt, säger Christian Clemens som är vd för flygbolaget BRA.

– Jönköping – Bromma är en av de linjer vi beräknar att vi kan flyga med lönsamhet. Vi har Sveriges nöjdaste kunder och vi tror att det kommer att göra att vi kan växa tillsammans med marknaden i Jönköping, säger Christian Clemens.

BRA är det enda flygbolaget i världen som erbjuder alla resenärer att individuellt boka flyg med 100 procent biobränsle som ett tillval för enhetspriset 300 kronor per flygsträcka. Det fossilfria biobränslet tankas i efterhand av BRA, som då byter ut vanliga jet bränslet i motsvarande mängd som det köpta biobränslet. Detta minskar klimatavtrycket för flyget avsevärt och bidrar till ökad efterfrågan på biobränsle till inrikesflyget.

Utan att föregå planeringen, som pågår för fullt, finns möjlighet att trafiken genomförs med flygplanstypen ATR, som är det mest klimatsmarta flygplanet på kortare flygsträckor. Samtidigt är det något större, med fler stolar än det flyg som NextJet flugit med på sträckan.

Mer information kommer från BRA så snart planerna kan presenteras.

För mer pressinformation:

Emma Sandsjö, Kommunikationschef för BRA, 076-555 74 03, emma.sandsjo@flygbra.se

BRA Pressjour utanför kontorstid: 010-722 16 62

Pressbilder för fri publicering:https://www.mynewsdesk.com/se/flygbra/latest_media

Christian Clemens, vd för flygbolaget BRA

BRA flyger till Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping, Sälen, Helsingfors, Berlin, Lyon.

Nytt direktflyg från Växjö till Sälen Trysils fyra skidorter med klimatkompenserat flyg i vinter22.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Nu är det klart. Inrikesflygbolaget BRA flyger i vinter direkt mellan Växjö och Sveriges nyaste flygplats, Scandinavian Mountains Airport. Med nya flyget nås fyra skidorter i Sälen Trysil, Skandinaviens största skidområde, på cirka två timmar. Flygplatsen öppnar i december 2019 och BRA är första flygbolaget med flygningar till Sälen Trysil – alla helt klimatkompenserade.