Flygbolaget BRA vill flyga Sundsvall - Göteborg med start inom två veckor

Christian Clemens, vd flygbolaget BRA

Svenska inrikesflygbolaget BRA sitter i intensiv planering för att förhoppningsvis kunna börja flyga reguljärt mellan Sundsvall och Göteborg två gånger per dag med start inom de två närmaste veckorna.

– Vi finns sedan länge i Sundsvall och ser att vi har en stor andel kunder som byter på Bromma för vidare resa till just Göteborg, därför är den linjen väldigt intressant för oss, säger Christian Clemens som är vd för inrikesflygbolaget BRA.

Bolaget tittar på möjlighet att flyga en morgon- och en kvällsavgång per dag från Sundsvall.

Vad det blir för flygplanstyp och hur många platser per vecka det innebär är dock för tidigt att gå in på.

– Just Sundsvall – Göteborg är en av de linjer vi beräknar att vi kan flyga med lönsamhet. Vi tror på Sundsvall och det känns samtidigt logiskt att vi tar över direktflygen till Göteborg, fortsätter Clemens.

BRA är det enda flygbolaget i världen som erbjuder alla resenärer att individuellt boka flyg med 100 procent biobränsle som ett tillval för enhetspriset 300 kronor per flygsträcka. Det fossilfria biobränslet tankas i efterhand av BRA, som då byter ut vanliga jet bränslet i motsvarande mängd som det köpta biobränslet. Detta minskar klimatavtrycket för flyget avsevärt och bidrar till ökad efterfrågan på biobränsle till inrikesflyget.

Mer information kommer från BRA så snart planerna kan presenteras.

För mer pressinformation:

Emma Sandsjö, Kommunikationschef för BRA, 076-555 74 03, emma.sandsjo@flygbra.se

BRA Pressjour utanför kontorstid: 010-722 16 62

Pressbilder för fri publicering:https://www.mynewsdesk.com/se/flygbra/latest_media

Christian Clemens, vd flygbolaget BRA

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter av alla inrikesflygbolag: Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping (från Visby), Mora (från Ängelholm). BRA samarbetar med Finnair och flyger till Helsingfors från Bromma, Malmö och Umeå samt från Visby på sommaren. BRA flyger även till Berlin från Växjö. Med sina 2,2 miljoner passagerare årligen, främst affärsresenärer, har BRA en marknadsandel om cirka 40 procent. Enligt Svenskt Kvalitetsindex var BRAs passagerare de nöjdaste inom svenskt flyg år 2016, 2017 och 2018. BRA är fortsatt enda flygbolaget som erbjuder alla resenärer att välja fossilfritt biobränsle till sin flygresa. Som enda flygbolag med i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige, arbetar BRA aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg till år 2030. Och redan år 2009 miljöcertifierades BRA, då som världens första passagerarflygbolag. BRA har nyligen bytt ut halva flygplansflottan till helt moderna och bränsleeffektiva propellerflygplan. Få flygningar görs på hög höjd och raka flygvägar prioriteras alltid. 2016 etablerades varumärket BRA efter en sammanslagning av flera regionala flygbolag som ingick samma svenska koncern, men bolagets flyg-DNA sträcker sig tillbaka till 1940-talets Braathens S.A.F.E. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza, helägt av Per G Braathen och hans familj.

Abonnera på våra pressmeddelanden.