Flygfotografering av fjärrvärmenätet i Linköping nattetid

Den här veckan (vecka 9) kommer Tekniska verken att fotografera fjärrvärmenätet i Linköping med omnejd. Det sker nattetid med hjälp av flygplan. Fjärrvärmeledningar fotas med värmekamera, så kallad termografering, för att upptäcka eventuella läckor. Fotograferingen görs vartannat år.

- Syftet med termografering, som görs av företaget Skymovies, är att i god tid upptäcka eventuella skador i fjärrvärmenätet och kunna åtgärda dem innan problemen blir akuta. För att termografering ska fungera måste det dock vara molnfritt väder och runt nollan i temperatur, men just nu ser det lovande ut, säger Martin Lindner,  gruppchef Konstruktion och Utbyggnad på Tekniska verken.

Martin Lindner, gruppchef Konstruktion och Utbyggnad, Tekniska verken i Linköping
martin.lindner@tekniskaverken.se

215 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se