Flygplatspräster från fyra kontinenter möts på Arlanda

10-15 september står flygplatsprästerna på Stockholm Arlanda Airport som värd för den årliga konferensen för ”IACAC International Association of Civil Aviation Chaplains”, en sammanslutning för präster, imamer och rabbiner som arbetar på flygplatser runt om i världen. Sammanlagt deltar 70 deltagare från 14 länder.

– Temat för konferensen är ”Facing the Future”. Att möta framtiden känns som ett passande tema för konferensen för oss som arbetar på flygplatser där det ständigt sker möten mellan olika nationaliteter, religioner och traditioner, säger Unni Franck, flygplatspräst på Stockholm Arlanda Airport.

Medverkar under konferensen gör bland annat ärkebiskop Antje Jackelén och biskop Ragnar Persenius tillsammans med bland andra professor Anders Bäckström och författaren Maria Küchen. Medverkar gör också representanter från olika religioner i ett Interreligiöst panelsamtal. Även representanter från Uppsala universitet, Migrationsverket, SAS, Försvarshögskolan, författare och många andra intressanta personer medverkar.

– Den här konferensen utgör samtidigt 50-årsjubiléum för IACAC och vi är glada att få stå värdar för den, säger Lars Johansson som också är flygplatspräst på Stockholm Arlanda Airport. Totalt är det 70 deltagare från 27 flygplatser över hela världen där vår organisation finns representerad.

Arlanda Kapell är ett multireligiöst rum öppet för alla, oavsett religion. Drygt 40 000 personer sökte sig 2016 till stillheten i rummet för bön eller meditation. I kapellet finns präster dagligen och många väljer att gifta sig i kapellet i nära anslutning till bröllopsresan.

För mer information:

Unni Franck, flygplatspräst Stockholm Arlanda Airport, 070-897 67 44

Lars Johansson, flygplatspräst Stockholm Arlanda Airport, 072-548 50 95

Program för konferensen

För ackreditering till konferensen:

Stefan Håkansson,pressekreterare, Svenska kyrkan

stefan.hakansson@svenskakyrkan.se eller 018-16 94 20

I och med att Stockholm Arlanda Airport är ett civilt skyddsobjekt krävs foto- och filmtillstånd. Ansökan görs till press@swedavia.se eller 010-109 01 00. Läs mer på www.swedavia.se/arlanda/press/