Flytta ihop med OMBYTE

Nya OMBYTE gör flytten enklare och roligare. Med djärv design och modiga mönster fungerar produkterna lika bra som en del av inredningen. Perfekt för dig som satsar på en nystart i höst. På tillfälligt besök från augusti 2019.

OMBYTE är produkter som tar avstamp i dagens allt mer mobila livsstil. Flexibilitet och återanvändning har varit fokus från början till slut.

– För många av oss är frekventa flyttar en del av livet. Med OMBYTE ville vi göra processen mer praktisk, men också roligare genom att addera färg, mönster och djärva uttryck. OMBYTE är flyttillbehör som också kan flytta in i ditt nya hem, säger James Futcher, IKEA kreativ ledare.

OMBYTE har formgivits av tre designer i 25-års åldern: Erik Thomasson, Ida Pettersson Preutz och Philipp Süssmann. Resultatet är praktiskt och personligt med spännande mönstermöten.

– Vi ville skapa ett flöde genom produkterna och välja färger som balanserar varandra. Jag ägnade mycket tid åt mönstren, jag ville inte att de skulle kollidera, utan snarare skapa en bra rytm, säger Ida Pettersson Preutz, designer.

I OMBYTE ingår uttrycksfulla flyttlådor med valbara insatser samt tåliga väskor – perfekta för flytt, förvaring och veckans tvätt. Metallbackar, stapelbara trådkorgar och mobila träboxar på hjul är lika praktiska som snygga i ditt hem. I OMBYTE finns också en robust lättviktskärra i lekfull design, en flyttfilt och en multilampa som kan kopplas till en USB-port eller ett vanligt eluttag.

– Att ta fram en flyttlampa var en intressant utmaning. Den behövde vara mångsidig och funktionell. Jag inspirerades av formen på en klassisk bygglampa men ville att OMBYTE multilampa skulle kunna erbjuda flera olika typer av ljus vilket gör den mer användbar även i vardagen, säger Erik Thomasson, designer.

Ladda ner högupplösta bilder: Bildbank

Säljstart: augusti 2019, säljs på alla IKEA varuhus, ej online

Bildbyline: "Foto: IKEA"

Kontakt: press.sto@ikea.com

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, en kökspop-up samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 38,1 miljoner besök och hemsidan 90 miljoner besök under verksamhetsåret 2017. I Sverige finns cirka 11 000 medarbetare inom IKEA-koncernen, varav cirka 8 200 inom varuhusorganisationen.

www.IKEA.se.twitter.com/IKEASverige

Hållbart och cirkulärt när nyheterna radas upp under årets Democratic Design Days4.6.2019 11:17:33 CESTPressmeddelande

Democratic Design Days är IKEAs årliga event där journalister från hela världen bjuds in för att ta del av alla kommande nyheter, innovationer, designsamarbeten, trender och framtidsspaningar. Under 2019 års upplaga väntas över 300 journalister från 50-talet länder anlända Älmhult. Merparten av nyheterna är inom ramen för hållbarhet och cirkularitet, i syfte att underlätta för IKEAs kunder att kunna minska sin klimatpåverkan och förbrukning av naturens resurser.