Socialdemokraterna Nynäshamn

Foderkris: Nynäshamn upplåter mark för bete.

Nynäshamns kommun skall upplåta mark för skörd för lantbrukare och djurägare för att stötta foderbristen till djur. Nu upplåter många kommuner mark för bete och skörd. Insatsen görs för att hjälpa lantbrukare som på grund av torkan har brist på foder.

Det handlar om kommunal mark som varken nyttjas eller arrenderas ut som nu görs tillgänglig för lantbrukare. Jag önskar också att privata markägare gör samma sak.

– Det börjar bli ett riktigt besvärligt läge för våra lantbrukare, säger Patrik Isestad (S) som är kommunstyrelsens ordförande i Nynäshamn.

Allt fler kommuner hakar nu på trenden med att upplåta kommunala marker och ytor till bete och foder. I Söderköping, Mörbylånga och Kalmar med flera kommuner har de redan upplåtit kommunala grönytor för skörd för lantbrukare och djurägare. Uppdrag till tjänstemännen kommer att ske för att administrera och se ut lämpliga marker för foderbete.

Faktaupplysningar:
Efter värmen och torkan råder akut foderbrist för betande djur. Länsstyrelsen Östergötland uppmanar nu markägare att upplåta sina marker till djurhållare för skörd och bete.
Länsstyrelsen ber nu alla markägare – privatpersoner, bolag och kommuner att hjälpa till, då vallskördarna är 30-70 procent lägre än normalt.

Åkermarkernas grödor har bränts bort och tillväxten är i princip noll i den extrema värmen. Och enligt länsstyrelsen ser prognoserna dystra ut även för den andra skörden i år.

Många bönder har redan börjat utfodra sina djur med foder som de ska ha under vintersäsongen.

Patrik Isestad (S)
Kommunstyrelsens ordförande

Henrik PerssonPresskontakt

Behöver du komma i kontakt med politiker i Nynäshamn. Ring eller sms mig så ordnar jag det på en gång.

0726060853henrikpersson@me.com

Om

Socialdemokraterna i Nynäshamn arbetar för ett starkare samhälle och ett tryggare Nynäshamn

Följ Socialdemokraterna Nynäshamn

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Socialdemokraterna Nynäshamn