Fokus och TT Nyhetsbyrån i nytt samarbete

Förlaget FPG Media som ger ut tidningen Fokus väljer att ingå ett nytt samarbete med TT Nyhetsbyrån kring sidproduktion.

Den 1 augusti inleds ett nytt redaktionellt samarbete mellan Fokus och TT Nyhetsbyrån när Fokus lägger ut delar av sidredigeringen till TT.

TT Nyhetsbyrån har sedan tidigare ett flertal redigeringsuppdrag för aktörer i tidskrifts- och dagstidningsbranschen, bland andra Bonnier Business Media, Talentum och Svenska Dagbladet. När Fokus nu sällar sig till denna kundgrupp växer sidproduktionen hos TT.

- Fokus är inte en ny kund för TT Nyhetsbyrån, tvärtom. Redaktionen använder redan idag bilder och nyhetstjänster från TT. Vi är nu fantastiskt glada att Johan Hakelius och hans team har valt oss som samarbetspartner i ett läge där Fokus ser över sina arbetsprocesser och väljer att ägna sin främsta kraft åt det publicistiska innehållet, säger Catherine Åberg, kundutvecklare på TT Nyhetsbyrån. Det är helt klart en fjäder i hatten för TT att få redigera sidor i ett av landets mest omtalade nyhetsmagasin, fortsätter hon.

- Vi på TT är stolta och glada över att Fokus valt oss som outsourcingpartner. Vi märker också att fler och fler förlag väljer att lägga ut redigeringen och vi på TT tar mer än gärna på oss dessa uppdrag, säger Marie Sundström, biträdande redaktionschef, TT Nyhetsbyrån

- Fokus handlar alltid om innehåll. Vi vill därför kunna lägga så mycket tid som möjligt på att utveckla vår analys och vår stilistik. Samarbeten med vassa leverantörer som kan hjälpa oss med andra arbetsmoment är därför precis vad vi behöver. TT Nyhetsbyrån känns som en perfekt partner i detta sammanhang. De kan nyheter, de står för trovärdighet och erbjuder en viktig flexibilitet för oss som förlag. Vi kan nu koncentrera oss på utformningen av de delar av tidningen - förstasidan och veckans fokus - som är de verkligt profilerande för Fokus, säger Johan Hakelius, chefredaktör för Fokus.

Efter sommaren drar samarbetet igång och första utgåvan som redigeras med hjälp av TT kommer ut den 26 augusti.

För frågor kontakta
Marie Sundström, biträdande redaktionschef, TT Nyhetsbyrån
marie.sundstrom@tt.se
070 575 74 62

Johan Hakelius, chefredaktör Fokus
johan.hakelius@fokus.se
073 201 93 55

Fokus uppgift är att varje vecka sammanfatta, fördjupa och förklara veckans viktigaste händelser. Fokus är en politiskt oberoende tidskrift, utan kopplingar till något parti eller intresseorganisation. Fokus har sedan starten 2005 blivit utsedd till Årets Tidskrift och Årets tidskrift digitala medier. Medarbetare i tidningen har fått utnämningar för Årets journalist (3gr), Årets krönikör (2 gr), Årets medierookie, Årets genombrott och Årets annonssäljare (2 gr). Fokus har även mottagit Publicistklubbens Stora pris.