Fokus på antal poliser fel väg

Fackförbundet ST välkomnar de politiska satsningar på polisen som Socialdemokraterna respektive Moderaterna presenterat. Men förbundet oroas över det fokus som läggs vid olika siffermål för antalet anställda i olika kategorier vid Polismyndigheten. Den politiska frågan är inte hur många och vilka som ska jobba på Polismyndigheten, utan vad det är myndigheten ska klara av.

Pär Renberg, ordförande ST inom Polisen

Socialdemokraterna presenterade den 1 september ett förslag om att Polismyndigheten om 10 år ska ha 50 000 anställda vara 34 000 utbildade poliser. Samma dag aviserade Moderaterna sin målsättning om 10 000 fler poliser före 2028.

- Det är positivt att Polismyndigheten ska växa för att klara av vårt samhällsuppdrag. Men istället för att säga att det ska finnas ett visst antal anställda av en viss kategori bör myndigheten få i uppdrag att själv analysera vilka förmågor och kompetenser som behövs, säger Pär Renberg, ordförande för ST inom Polisen.

ST inom Polisen organiserar civilanställd personal på Polismyndigheten, och menar att myndigheten behöver en strategisk personalförsörjningsplan där det tydligt framgår vilken kompetens som efterfrågas och vilken personal som behöver rekryteras.

- Om man vill få ut mer uniformerad personal på gator och torg är en sak, men då behöver vi också bli fler som gör allt det som möjliggör för poliser att verka där. Vi behöver såväl spetspersonal som en stabil bas. Uniform eller ej, det är alla vi tillsammans som är avgörande för att Polismyndighetens ska klara sitt uppdrag, säger Pär Renberg.

- Sifferexercisen kring antalet poliser leder oss fel. Politiken ska inte avgöra vem som behövs utan vad som behövs. För att få stopp på skjutningar och hejda nyrekryteringar till kriminella gäng behöver vi långsiktiga genomtänkta politiska beslut som både satsar på förebyggande åtgärder och ser till hela rättskedjan, inte kortsiktigt valgodis, säger Britta Lejon, förbundsordförande för Fackförbundet ST.

Pär Renberg, ordförande ST inom Polisen
Britta Lejon, förbundsordförande

Statshemligheter – en ny podd av Fackförbundet ST1.9.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag lanseras det första avsnittet av STATSHEMLIGHETER – en podd som sätter fokus på staten och statsförvaltningen i Sverige. Vilken roll har staten? Och hur är det att vara statligt anställd? Tillsammans med experter, debattörer och fackliga företrädare diskuterar programledare Silvia Kakembo vad som är hemligheten bakom den svenska förvaltningen och hur den kan bli bättre för både medborgare och anställda.

Polisens nya avtal löser inte polisens problem16.6.2022 10:06:37 CEST | Pressmeddelande

Om svensk polis ska kunna klara av att växa och möta de krav på förstärkt förmåga som samhället ställer, är det fel väg att gå att enbart hoppas på att det är poliser som ska göra jobbet. Medan myndigheten satsar på löneökningar för utbildade poliser och kraven för att bli polis sänks, flyr den civilanställda personalen samtidigt som platserna på polisutbildningarna runt om i landet står tomma. Fackförbundet ST menar att allt detta sammantaget ger bilden av en myndighet som går åt helt fel håll.

Fackliga rättigheter för lokalanställd ambassadpersonal16.5.2022 10:53:10 CEST | Pressmeddelande

Fackförbundet ST och Regeringskansliet har träffat en överenskommelse som ger lokalanställd ambassadpersonal möjlighet att arbeta fackligt. Det ger också förtroendevalda lokalanställda möjlighet att företräda personal på andra ambassader. ST har länge drivit arbetet för att lokalt anställda på svenska ambassader ska få fackliga rättigheter, och ser överenskommelsen som en stor framgång.