Fokus på bredd och långsiktigt utvecklingsarbete när SIF/SHL-avtalet förlängs

Svenska Ishockeyförbundet (SIF) och Svenska Hockeyligan AB (SHL AB), ligaorganisation för de klubbar som deltar i SHL, har sedan 1996 ett etablerat och avtalsreglerat samarbete kring både kommersiella och sportsliga frågor. SIF och SHL AB har nu tecknat ett förlängt samarbetsavtal till och med säsongen 2029/30 något som idag slutligt godkänts av ett extra förbundsmöte.

Tanken bakom det fördjupade samarbetet mellan SIF och SHL är att säkerställa en sammanhållen svensk ishockey där både bredd och elit har goda förutsättningar att utvecklas. Genom att SHL AB disponerar de kommersiella rättigheterna för den högsta herrserien skapas förutsättningar för en fortsatt sportslig och kommersiell utveckling samtidigt som SHL AB med tillhörande klubbar ger förutsättningar för landslagsspel och aktivt bidrar till svensk ishockeys totala utveckling i hela landet.

Vid förbundsmötet 2019 förlängdes samarbetsavtalet till och med säsongen 2024/25. Till följd av Coronapandemin och de särskilda behov av långsiktighet den medfört, har SIF och SHL AB nu tecknat ett förlängt samarbetsavtal till och med säsongen 2029/30.

Förlängningen av avtalet säkerställer bl.a. att utbildningsersättningen med resurser ner i systemet för att utveckla unga spelare kvarstår. Dessutom görs en kraftfull satsning från SHL:s sida för förbundets viktiga utvecklingsarbete såväl på isen som utanför sargen. Sammanlagt innebär det att resurser på över 200 miljoner kronor tillförs förbundet och breddverksamheten under avtalsperioden med en tyngdpunkt under den nu förlängda avtalsperioden 2025/26 till och med 2029/30.

- Jag stolt och nöjd över att vi inom svensk ishockey arbetar tillsammans för det som är viktigt för oss alla och för helheten. Ett tioårigt avtal mellan SIF och SHL AB ger den stabilitet och framförhållning som svensk ishockey så väl behöver i dessa så annorlunda tider. För förbundet säkerställer det landslagsverksamheten under lång tid samtidigt som det bygger den långsiktiga och breda utvecklingen av ishockeyn i hela landet. Våra högsta ligor är motorer för all utveckling och för intresset för ishockey och därför är det viktigt att ligorna ges förutsättningar att fortsätta utvecklas, säger Anders Larsson, ordförande Svenska Ishockeyförbundet.

- Som den högsta ligan på herrsidan är det viktigt för oss att ta ansvar för den samlade ishockeyn och tillsammans med förbundet skapa förutsättningar att utveckla ishockeyn i hela landet. Eliten har stor påverkan på bredden och vi är glada att i dessa utmanande tider kunna skapa ett långsiktigt samarbete tillsammans med förbundet som skapar ytterligare förutsättningar för landets breddverksamhet i tider då det behövs som mest. Med ett långt avtal ges vi i SHL AB också förutsättningar att bygga de kommersiella värdena och därigenom fortsatt göra SHL till en av väldens bästa ligor. SHL och klubbarna ska bland annat verka för att såväl förbättra publikupplevelsen i och utanför arenorna såväl som utveckla den sportsliga verksamheten med sporten och individen i fokus och vårt förlängda samarbete med förbundet ger oss möjligheten att fortsätta prioritera dessa frågor, säger Anders Källström, ordförande SHL AB.