Fokus Skärholmen får pris för Sveriges bästa plan

Fokus Skärholmen mottog fack- och branschförbundet Sveriges Arkitekters Planpris vid en högtidlig ceremoni under Arkitekturgalan på Konserthuset den 10 mars. Juryn prisar kommunens förmåga att med planeringens hjälp aktivt visa vägen mot en socialt hållbar stad.
Stockholms stad, nominerad till Planpriset 2019. Illustration: Olof Eriksson

– Fokus Skärholmen är ett exempel på hur bra det kan bli när flera förvaltningar jobbar med en tydlig ambition och tar med invånarna i lokala dialogprocesser. Det har gett kunskap att peka ut framtidens attraktiva lägen redan i dag och kraft att driva sin vision, säger tf förbundsdirektör Elisabet Elfström.

Fokus Skärholmen är ett stort projekt inom Stockholms stad som ska skapa 4 000 nya bostäder tillsammans med en satsning på skolor, parker, service och mötesplatser. Områdena Vårberg, Skärholmen, Sätra och Bredäng i södra Stockholm har i liten grad varit på radarn för byggherrar och andra som vill investera. I och med stadens kraftsamling och ledarskap kring Fokus Skärholmen börjar det ändras, noterar juryn för Planpriset. När Stockholms stad och projektchefen, arkitekt SAR/MSA Karin Ahlzén, proaktivt pekar ut kommande A-lägen och förvaltar platsernas kvaliteter i form av levande centra och naturvärden, får de med sig andra aktörer. Juryn prisar också den goda medborgardialogen, fokus på barnperspektivet och att bostadsbyggande används som startmotor för stadsutveckling.

Planpriset har delats ut sedan 1992 av fack- och branschorganisationen Sveriges Arkitekter. Vem som helst kan lämna in förslag på pristagare. En jury väljer sedan ut fyra nominerade och bland dem en vinnare. Stockholms stads medtävlare var Bodens, Kristianstads och Lunds kommun. Årets jury består av Carl Arnö, stadsbyggnadsdirektör i Västerås, Enar Nordvik, kommmunarkitekt i Skellefteå, Claus Pedersen, planchef i Varberg, Eva Wåhlin, stadsutvecklare på WSP och Caroline Dahl, verksamhetsledare för tankesmedjan Movium vid SLU Alnarp som är juryns ordförande.

Juryns motivering till årets vinnare av Planpriset:

Med lika delar fokus och följsamhet visar Fokus Skärholmen vad som är möjligt när planeringen samlar kunskap om såväl platsen som människor som vill berika den. Projektet, eller som här processen, formar ett narrativ som både är samtida och ger momentum inför det som komma skall. Att använda de verktyg som planeringen erbjuder för att adressera skillnaderna i våra medborgares livsmiljöer kan göra världen bättre och är en nyckel till integration och hälsa.”

Stockholms stad, nominerad till Planpriset 2019. Illustration: Olof Eriksson