Följ med på en resa under isen

I nya numret av Axess tar Annagreta Dyring med oss under isen på Franklinexpeditionens strapatser. Magnus Ranstorp skriver om kampen mot terror på hemmaplan, PJ Anders Linder om döden, skatterna och public service-bolagen och temat bjuder läsning om vårt nya ekonomiska läge. Var är egentligen kapitalismen?

Läs ledaren och temaartiklarna digitalt här: axess.se/magasin

Behöver du ett recensionsexemplar? Kontakta redaktionen@axess.se

Nominerade till Stora Fackbokspriset27.10.2017 09:29Pressmeddelande

Axel och Margaret Ax:son Johnsons Stiftelse för allmännyttiga ändamål utdelar varje år, givet det finns en värdig mottagare, det Stora fackbokspriset om 125 000 kronor till den eller de (levande personer) som skrivit årets fackbok i enlighet med Forum Axess devis “Vetenskap, bildning tradition”. Tanken är att stödja det slag av författarskap som utmärks av framstående essäistiskt humanistiskt författarskap som lyfter fram vetenskap, bildning, tradition med hög stilistisk och fackmässig verkshöjd. Syftet är att på svensk botten uppmuntra en berättande humanistisk bildningstradition präglad av stilistisk briljans.​