Folkabussen 70 år – Ikonen hyllas med en utställning i Stockholm

I början på 1950-talet rullade den första Volkswagen Transporter in i Sverige. 70 år har snart gått sedan dess och med över 12 miljoner sålda bilar har ”Folkabussen” skrivit in sig i historieböckerna. Nu hyllar vi denna ikon i en utställning på Volkswagens Showroom i Stockholm mellan 18:e december till 8:e januari 2020.
Volkswagen California, 2016. Bilsemester på Korsika. Foto: Richard Sjösten

Volkswagen har genom bilhistorien haft en speciell plats i svenskarnas hjärtan. 1948 lanserades Typ 1 i Sverige, eller ”Bubblan” som vi kallar den. Redan i slutet på 1950 var det dags för Typ 2, eller ”Folkabussen”, att introduceras på vår marknad. Modellen blev snabbt en succé, både här och runt om i världen. Kärt barn har många namn och genom åren har folkabussen tjänstgjort som transportbil för både gods och människor, arbetsplats och semesterhus.

-    Folkabussen har använts och älskats av många, allt från yrkesmänniskor till familjer och det är häftigt att se hur många det är som har en så stark koppling till bussen. Många unika minnen har skapats och vi är glada att få uppmärksamma folkabussen med den kärlek den förtjänar, hoppas att många gläds med oss, säger Maria Johnsson, Produkt- och Marknadschef på Volkswagen Transportbilar.

I samband med 70-års jubileet firas bussen med en retrospektiv utställning i Volkswagens Showroom vid Norrmalmstorg i Stockholm (Hamngatan 13). Mellan den 18:e december till 8:e januari visas både gamla och nya modeller av den folkkära folkbussen tillsammans med spännande historier och bilder från vår kundtidning Transportmagasinet. I samband med utställningen pågår även en tävling på Facebook där man kan tävla om att få återuppleva sitt bästa roadtrip minne.

Volkswagen California, 2016. Bilsemester på Korsika. Foto: Richard Sjösten
Volkswagen Caravelle Syncro, 1999. Besök i Tjernobyl. Foto: Richard Sjösten
Volswagen Transporter, 2016. Römö, Danmark. Foto: Richard Sjösten
Volkswagen California, 2017. Surfäventyr på Lofoten. Foto: Richard Sjösten
Volkswagen Vanagon Westfalia, 1996. Bilträff i Bend, Oregon, USA. Foto: Richard Sjösten
Volkswagen California på Venice Beach i Kalifornien. Foto: Richard Sjösten
Volkswagen T2
Volkswagen Transporter Pickup, 1996. Stråssa gruva, Bergslagen. Foto: Peter Gunnars
Volkswagen T1
Volkswagen T3
Ny Mulitvan 6.1, 2020.
Välkommen till Volkswagen Showroom vid Norrmalmstorg i Stockholm fram till 8 januari.
Upplev Volkswagen Transporters 70-åriga historia på Volkswagen Showroom.

Som en ledande tillverkare av lätta transportbilar omformar Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) sättet att transportera varor, tjänster och människor. Våra fordon kör hantverkare, familjer och äventyrare, nybakat bröd, paket och surfbrädor. Ambulanspersonal, poliser och mobil servicepersonal - alla litar på sin Volkswagen Transportbil för att utföra sitt dagliga arbete. I Volkswagen Transportbilars fabriker, som finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG), sysselsätts över 24,000 människor med att tillverka och marknadsföra modellserierna Caddy, Transporter, Crafter, Multivan, Amarok och nya elektiska ID. Buzz och ID. Buzz Cargo. Inom Volkswagen-gruppen är man delaktig att forma framtidens samhälle med nya mobilitetslösningar genom sitt huvudansvar för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige inom lätta transportbilar.

Volkswagen Transportbilar rapporterar fortsatt vinsttrend under 2022 och låter ID. Buzz definiera året.29.3.2023 16:59:50 CEST | Pressmeddelande

För andra året i rad nådde Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) en vinstökning på över en halv miljard euro under 2022. Trots minskning av antalet levererade enheter nådde företaget en försäljning på 11,5 miljarder euro. Höjdpunkten var lanseringen av elbilarna ID. Buzz och ID. Buzz Cargo som fått fina omdömen i tester och många utmärkelser. GRIP 2023 företagsstrategi: 10-stegs plan sätter mål för 2023.