Folkabussen 70 år – Ikonen hyllas med en utställning i Stockholm

I början på 1950-talet rullade den första Volkswagen Transporter in i Sverige. 70 år har snart gått sedan dess och med över 12 miljoner sålda bilar har ”Folkabussen” skrivit in sig i historieböckerna. Nu hyllar vi denna ikon i en utställning på Volkswagens Showroom i Stockholm mellan 18:e december till 8:e januari 2020.

Volkswagen California, 2016. Bilsemester på Korsika. Foto: Richard Sjösten

Volkswagen har genom bilhistorien haft en speciell plats i svenskarnas hjärtan. 1948 lanserades Typ 1 i Sverige, eller ”Bubblan” som vi kallar den. Redan i slutet på 1950 var det dags för Typ 2, eller ”Folkabussen”, att introduceras på vår marknad. Modellen blev snabbt en succé, både här och runt om i världen. Kärt barn har många namn och genom åren har folkabussen tjänstgjort som transportbil för både gods och människor, arbetsplats och semesterhus.

-    Folkabussen har använts och älskats av många, allt från yrkesmänniskor till familjer och det är häftigt att se hur många det är som har en så stark koppling till bussen. Många unika minnen har skapats och vi är glada att få uppmärksamma folkabussen med den kärlek den förtjänar, hoppas att många gläds med oss, säger Maria Johnsson, Produkt- och Marknadschef på Volkswagen Transportbilar.

I samband med 70-års jubileet firas bussen med en retrospektiv utställning i Volkswagens Showroom vid Norrmalmstorg i Stockholm (Hamngatan 13). Mellan den 18:e december till 8:e januari visas både gamla och nya modeller av den folkkära folkbussen tillsammans med spännande historier och bilder från vår kundtidning Transportmagasinet. I samband med utställningen pågår även en tävling på Facebook där man kan tävla om att få återuppleva sitt bästa roadtrip minne.

Volkswagen California, 2016. Bilsemester på Korsika. Foto: Richard Sjösten
Volkswagen Caravelle Syncro, 1999. Besök i Tjernobyl. Foto: Richard Sjösten
Volswagen Transporter, 2016. Römö, Danmark. Foto: Richard Sjösten
Volkswagen California, 2017. Surfäventyr på Lofoten. Foto: Richard Sjösten
Volkswagen Vanagon Westfalia, 1996. Bilträff i Bend, Oregon, USA. Foto: Richard Sjösten
Volkswagen California på Venice Beach i Kalifornien. Foto: Richard Sjösten
Volkswagen T2
Volkswagen Transporter Pickup, 1996. Stråssa gruva, Bergslagen. Foto: Peter Gunnars
Volkswagen T1
Volkswagen T3
Ny Mulitvan 6.1, 2020.
Välkommen till Volkswagen Showroom vid Norrmalmstorg i Stockholm fram till 8 januari.
Upplev Volkswagen Transporters 70-åriga historia på Volkswagen Showroom.

Volkswagen Transportbilar (VWCV) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvriga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Under 2018 sålde Volkswagen Transportbilar cirka 500,000 fordon som producerats i fabrikerna i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) and Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 70-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Marknadsandelen inom lätta transportbilar uppgår till cirka 30% i Sverige, vilket gör Volkswagen Transportbilar till det klart ledande märket med modellserierna Caddy, Amarok, Transporter och Crafter.

Amarok vinner ”International Pickup Award 2018”24.11.2017 12:39:00 CETPressmeddelande

Juryn för ”International Van of the Year” utser Volkswagen Amarok till bästa pickup 2018. V6-motor, rymlig interiör och hög komfort fällde avgörandet Att Amarok dessutom är en riktig arbetshäst förstärkte juryns övertygelse Succé även i Sverige där Amarok har ökat registreringarna med 57,1% sedan förra året och har över 30% andel av Pickup segmentet Lyon/Hannover, 23 november 2017 –Volkswagen Transportbilars Amarok har tilldelats utmärkelsen ”International Pick-Up Award 2018”. Precis som dess föregångare, som fick priset 2010, har Amarok, nu med kraftfulla V6-motorer, lyckats övertyga den internationella juryn bestående av erfarna transportbilsjournalister. -Vi är ödmjukt tacksamma för att få detta pris och känner oss hedrade av den internationella juryns beslut. Med Nya Amarok har vi visat att vi är lyhörda för vad kunderna vill ha och har skapat en bil med mer kraft, större vridmoment och ännu bättre köregenskaper oavsett underlag. Amarok är helt enkelt mer än bara en lyxig livsstils