Folkabussen som stod modell för första leksaksbilen från PLAYMOBIL

Hannover/Södertälje, 1 mars 2021 – För första gången någonsin finns den klassiska folkabussen nu tillgänglig som leksak från PLAYMOBIL (skala 1:18). Tack vare att man kunde använda en riktig 1962 års folkabuss från Volkswagen Transportbilars samling av ”oldtimers” i Hannover som modell, är känslan för detaljer omfattande i denna miniatyr.

PLAYMOBIL lanserar en folkabuss i skala 1:18

PLAYMOBIL ger den kort och gott namnet: Volkswagen T1 Camping Bus. Gamla som unga fans kommer att älska denna ”Playmo Folkabuss”. Det senaste på leksaksmarknaden är en detaljrik campervan i beigegrått och rött som den tyska leksakstillverkaren tagit fram i samarbete med Volkswagen Transportbilar. Modellen är baserad på ett riktigt fordon ”Henrik the Red”, en T1:a från 1962 som finns i Volkswagen Transportbilars samling av gamla modeller. I leksaksbilen kan man fälla säten och skåpen går att öppna. Det finns till och med mat och annan campingutrustning i bilen. Öppnar man motorluckan i bak så visar sig den klassiska 4-cylindriga boxermotorn.

Fansen har redan reagerat positivt på folkabussen från PLAYMOBIL. På olika community’s sprids bilder och videos där man delar sin entusiasm och kommenterar livligt.

Om man vill att leken ska övergå till verklighet så kan man faktiskt låta den drömmen gå i uppfyllelse. Volkswagen Transportbilars Oldtimers går att hyra av Volkswagen i Hannover. Man erbjuder ett brett utbud av nästan samtliga generationer av Volkswagens klassiska buss till alla som vill sätta sig bakom ratten och uppleva känslan av att köra en ikonisk modell.

För att hyra klassiska folkabussar, se mer information här:
www.volkswagen-nutzfahrzeuge-oldtimer.de

Jämförelse storlek:

T1 Camping Bus

Original

PLAYMOBIL

Längd

428 cm

25 cm

Bredd

175 cm

11 cm

Höjd (med takräcke)

220 cm

13 cm

PLAYMOBIL lanserar en folkabuss i skala 1:18
Leksak i förarsätet på en T1:a från 1962
Folkabussens fans, gamla som unga, gillar den nya leksaksbussen
Känsla för detaljer i stort och smått
I bak hittar men den klassiska 4-cylindriga boxermotorn
Inuti "Henrik the Red" som stod som modell till leksaksbilen
PLAYMOBIL-modellen i klasssisk tvåtonslack
Många drömmer om att äga en gammal folkabuss
Mad lite fantasi kan man skapa roliga bilder med leksaksmodellen
"Fullskalemodellen" går att hyra av Volkswagen Oldtimers

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Fabriker finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Transporter, Crafter och senare under 2022 - ID. Buzz och ID. Buzz Cargo.

Från konceptbil till produktionsfärdig ID. Buzz – Följ med på resan när den elektriska folkabussen från Volkswagen blev till27.4.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 27 april 2022 – Från konceptbilen Buzz 2017, fram till den serietillverkade ID. Buzz och ID. Buzz Cargo, ligger fem års hårt arbete från utvecklingsteamet hos Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar. I en ny dokumentär från Volkswagen kan man följa hur konstruktörerna lyckades överföra grundprincipen hos den legendariska T1 folkabussen till en helt eldriven minibuss och skåpbil som tillfredsställer alla moderna krav på säkerhet, åkkomfort och vardagsflexibilitet.

Nya Amarok visar upp sig - Karaktärsfull och högteknologisk pickup från Volkswagen Transportbilar26.4.2022 09:34:34 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover 26 april 2022 – I år kommer Volkswagen Transportbilar presentera en helt ny generation av sin bästsäljande pickup Amarok. Med ännu vassare köregenskaper, både på och utanför de asfalterade vägarna, och med det senaste inom assistanssystem. Nya Amarok är utvecklad och designad i Tyskland och Australien, och kommer att byggas i Sydafrika. Siktet är inställt på att försvara sin premiumposition inom pickupens B-segment.

Världspremiär – Här är nya Volkswagen ID. Buzz och ID. Buzz Cargo9.3.2022 19:15:36 CET | Pressmeddelande

Hannover/Wolfsburg/Södertälje, 9 mars 2022 – Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar presenterar tillsammans en av bilvärldens idag mest avancerade och hållbara bilkoncept. ID. Buzz och ID. Buzz Cargo tar avstamp från en av de mest ikoniska bilmodellerna i historien – T1 Folkabussen – uppdaterad för en ny elektrisk era. Minibussen (MPV) och skåpbilen är också de första i sina respektive klasser att levereras med ett klimatneutralt fotavtryck. En hög andel återanvända material och en helt läderfri interiör, som en del i Volkswagen Transportbilars och Volkswagen Personbilars strategi för minskad miljöpåverkan.

Nedräkning för ID. Buzz. En pånyttfödd ikon.22.2.2022 17:28:07 CET | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover 22 februari 2022 – Konceptbilen av ID. Buzz som visades på Detroit Motor Show i januari 2017 resulterade i kraftiga hejarop från hela världen. Den positiva responsen gjorde valet enkelt – ID. Buzz skulle bli verklighet. Efter fem intensiva år av utveckling är det nu dags att presentera denna pånyttfödda moderna och helt elektriska version av en ikon. Den 9 mars visas ID. Buzz och ID. Buzz Cargo upp för första gången i en livesänd världspremiär. Lansering i Europa väntas sedan ske i september.