Folkabussen som stod modell för första leksaksbilen från PLAYMOBIL

Hannover/Södertälje, 1 mars 2021 – För första gången någonsin finns den klassiska folkabussen nu tillgänglig som leksak från PLAYMOBIL (skala 1:18). Tack vare att man kunde använda en riktig 1962 års folkabuss från Volkswagen Transportbilars samling av ”oldtimers” i Hannover som modell, är känslan för detaljer omfattande i denna miniatyr.

PLAYMOBIL lanserar en folkabuss i skala 1:18

PLAYMOBIL ger den kort och gott namnet: Volkswagen T1 Camping Bus. Gamla som unga fans kommer att älska denna ”Playmo Folkabuss”. Det senaste på leksaksmarknaden är en detaljrik campervan i beigegrått och rött som den tyska leksakstillverkaren tagit fram i samarbete med Volkswagen Transportbilar. Modellen är baserad på ett riktigt fordon ”Henrik the Red”, en T1:a från 1962 som finns i Volkswagen Transportbilars samling av gamla modeller. I leksaksbilen kan man fälla säten och skåpen går att öppna. Det finns till och med mat och annan campingutrustning i bilen. Öppnar man motorluckan i bak så visar sig den klassiska 4-cylindriga boxermotorn.

Fansen har redan reagerat positivt på folkabussen från PLAYMOBIL. På olika community’s sprids bilder och videos där man delar sin entusiasm och kommenterar livligt.

Om man vill att leken ska övergå till verklighet så kan man faktiskt låta den drömmen gå i uppfyllelse. Volkswagen Transportbilars Oldtimers går att hyra av Volkswagen i Hannover. Man erbjuder ett brett utbud av nästan samtliga generationer av Volkswagens klassiska buss till alla som vill sätta sig bakom ratten och uppleva känslan av att köra en ikonisk modell.

För att hyra klassiska folkabussar, se mer information här:
www.volkswagen-nutzfahrzeuge-oldtimer.de

Jämförelse storlek:

T1 Camping Bus

Original

PLAYMOBIL

Längd

428 cm

25 cm

Bredd

175 cm

11 cm

Höjd (med takräcke)

220 cm

13 cm

PLAYMOBIL lanserar en folkabuss i skala 1:18
Leksak i förarsätet på en T1:a från 1962
Folkabussens fans, gamla som unga, gillar den nya leksaksbussen
Känsla för detaljer i stort och smått
I bak hittar men den klassiska 4-cylindriga boxermotorn
Inuti "Henrik the Red" som stod som modell till leksaksbilen
PLAYMOBIL-modellen i klasssisk tvåtonslack
Många drömmer om att äga en gammal folkabuss
Mad lite fantasi kan man skapa roliga bilder med leksaksmodellen
"Fullskalemodellen" går att hyra av Volkswagen Oldtimers

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Under 2019 sålde Volkswagen Transportbilar cirka 500.000 fordon som producerats på fabrikerna i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) and Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Marknadsandelen inom lätta transportbilar uppgår till cirka 30%, vilket gör Volkswagen Transportbilar till det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Transporter och Crafter.

Multivan - Receptet för en sann allkonstnär inom bilvärlden13.4.2021 17:03:08 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 13 April 2021 – Genom att addera personbilskomfort och en helt ny nivå av flexibilitet skapades ännu ett ikoniskt varumärke inom "Folkabuss-familjen" när den första Multivan visades upp 1985. Då baserad på T3-generationen av Transporter. Många år och flera generationer senare, är det snart dags för Volkswagen Transportbilar att presentera en helt ny Multivan. En livsstilsprodukt som är sann till sin historia och som samtidigt adderar allt som dagen bilköpare efterfrågar.

65 år sedan den första folkabussen byggdes i Hannover9.3.2021 17:52:09 CET | Pressmeddelande

Hannover/Södertälje, 9 mars 2021 – Efter bara ett års byggande, i mars 1956, startade produktionen av ”folkabussen” i den då helt nya produktionsanläggningen i Hannover. Fram till dagens datum har över 10,3 miljoner bilar byggts där, varav 9,2 miljoner varit skåpbilar, minibussar, pickuper, campingbilar och andra derivat av den klassiska Transporter som idag tillverkas i sin generation 6.1. Just nu pågår en omfattande modernisering och omstrukturering av produktionsanläggningen. Med lanseringen av den nya Multivan senare i år och ID. BUZZ nästa år, kommer fabriken för första gången att producera både laddhybrider (PHEV) och fullt elektriska modeller (EV), tillsammans med traditionella drivlinor.

VWCV får klartecken för att fortsätta utveckla självkörande funktioner och mobilitetstjänster1.3.2021 12:58:42 CET | Pressmeddelande

Hannover/Södertälje, 26 februari 2021 – Volkswagen Transportbilar (VWCV) avancerar utvecklandet och implementationen av självkörande teknik för Volkswagen Group, där den elektriska ID. BUZZ är tänkt att bli den första självkörande bilen från gruppen. ”Med beslut från styrgruppen för utvecklingsprogrammet av självkörande funktioner inom Volkswagen AG, stakar vi ut riktningen för framtidens mobilitet. Självkörande elektriska fordon kommer att bli en viktig del i urban mobilitet och trafiksäkerhet. Våra fordon är det logiska valet att först utrusta med dessa system”, förklarar Carsten Intra, CEO för Volkswagen Transportbilar, efter styrgruppsmötet på Volkswagen Group den 26 februari.