Folkets Hus och Parker

Folkets Hus och Parker drar ut på landskapsmåltidsturné

Som en av initiativtagarna till Sveriges nya landskapsmåltider, presenterar Folkets Hus och Parker nu en landskapsmåltidsturné, som kommer att få en rad nedslag runt omkring i Sverige under 2023. En presentation för arrangörer från hela landet sker i samband med Folkets Hus och Parkers årliga kulturdagar i Trollhättan i helgen.

När Folkets Hus och Parker genomför sina årliga, nationella kulturdagar i Trollhättan till helgen, är en av nyheterna just landskapsmåltidsturnén. Under lördagen medverkar de kulinariska rikskändisarna Carl Jan Granqvist och Christina Möller som berättar mer om landskapsmåltiderna från stora scenen. Kulturdagarnas deltagare kommer dessutom att i samband med lördagens middag få chansen att ta del av ett urval av landskapsrätterna.

– Det är både med glädje och stolthet som vi får tillfälle att för första gången lansera detta brett inför våra arrangörer. Att vi på så kort tid tillsammans med landshövdingarna och länsstyrelsna fått fram 25 landskapsmåltider inklusive en huvudstadsmåltid visar vilket nationellt intresse det finns för projektet Sveriges nya Landskapsmåltider, säger Calle Nathanson, vd Folkets Hus och Parker samt ledamot i styrgruppen för Sveriges landskapsmåltider.

Folkets Hus och Parker kommer att genomföra landskapsmåltidsturnén under året, men redan nu finns en rad folketshus- och parkföreningar från hela landet bland de intresserade arrangörerna. Fler väntas ansluta sig när beställningarna av det utbud som presenteras under helgen tar fart.

– Mat, möten och kultur har alltid varit självklara delar av vår verksamhet. Att ge den här satsningen formatet av en folkparksturné känns både roligt och självklart, säger Calle Nathanson.

Framtagandet av de nya landskapsmåltiderna har möjliggjorts genom ett samarbete mellan Folkets Hus och Parker, Gastronomiska Akademien, Måltidsakademien samt Kungliga Skogs- och lantbruksakademien, som tillsammans med landets 21 län och landshövdingar genom olika aktiviteter stimulerat till kreativa nytolkningar av hela landets måltidstraditioner.

För Folkets Hus och Parkers del ligger en spännande utmaning i att göra måltiderna och dess inramningar folkliga och lättillgängliga, men också i en vilja att sätta lite extra ljus på den breda restaurangkompetens som finns i den egna rörelsen.

– Precis som att våra föreningars livesändningar på bio bidrar till att göra opera folklig, tror vi att det här initiativet kan uppmuntra till ett brett intresse för landskapsmåltiderna, förklarar Calle Nathanson.

I samband med lanseringen av landskapsmåltidsturnén medverkar också några av kockarna som varit engagerade i att ta framtagandet av några av måltiderna.

Ett bokkontrakt har nyligen skrivits under och målet är att kunna släppa en coffetablebok med samtliga recept och en massa inspirerande läsning om landskapen, måltiderna, Folkets Hus och folkparker lagom till Bokmässan i Göteborg senare i år.

Läs mer om projektet på: https://www.landskapsmaltider.se och

För mera information, kontakta:
Calle Nathanson, vd Folkets Hus och Parker
Ledamot i styrgruppen för Sveriges landskapsmåltider
calle.nathanson@folketshusochparker.se

Leif Bergsten, projektledare
leif.bergsten@folketshusochparker.se

Folkets Hus och Parker
Swedenborgsgatan 1

08-452 25 00https://www.folketshusochparker.se/

Folkets Hus och Parker är en folkrörelse med fler än 500 medlemsföreningar som driver Folkets Hus, folkparker, biografer samt liknande lokala arrangörer i hela landet – alla viktiga och uppskattade mötesplatser och kulturbärare. Organisationen är partipolitiskt och religiöst obunden och har en värdegrund som bygger på principerna om jämlikhet, jämställdhet och allas lika värde.

Följ Folkets Hus och Parker

Senaste pressmeddelandena från Folkets Hus och Parker

Den 100% crowdfundade ”Filmen om Kal P Dal” tar sig rakt in på 6:e plats på Biotoppen27.2.2024 16:44:35 CET | Pressmeddelande

”Filmen om Kal P Dal” hyllas unisont av både recensenter och publiken. Den har fått 4:or i DN, SR P1, TV4, Norra Skåne med fler tidningar. Jan Gradvall, Dagens Industri, skrev: "....borrar lika djupt i hjärtat som Searching for Sugar man". Filmen hade biopremiär i helgen och med en publiksuccé hamnade den på 6:e plats på Biotoppen. Folkets Hus och Parker distribuerar filmen och den är hittills inbokad på fler än 100 biografer.