Folkhälsomyndigheten, Covid 19 och Halloweenskräck

Vad är det som händer i matbutikerna inför Halloween? Följ med på en skräckblandad upplevelse...Du är mycket välkommen att prenumerera, kommentera och diskutera. Jag ber dig hålla en trevlig ton och diskutera ämnet så att vi får en diskussion som leder framåt. Tack.

Spanska sjukan, Trump och vikten av att handla ensam20.11.2020 15:00:00 CETBlogginlägg

Det är nu hundra år sedan Spanska sjukan och drygt femtio år sedan Hong Kong-influensan. Vad kan vi och Donald Trump lära sig av historien? Mycket intressant artikel från Läkartidningen om detta: https://bit.ly/3fbLPnC Här hittar du Svensk Handels råd hur vi undviker trängsel i samband med Black Friday och jul: https://bit.ly/3nGWv0J Du är mycket välkommen att prenumerera, kommentera och diskutera. Jag ber dig hålla en trevlig ton och diskutera ämnet så att vi får en diskussion som leder framåt. Tack.

Handlarrätt hjälper dig att gå från brott till fällande dom3.11.2020 10:42:04 CETPressmeddelande

Sveriges handlare har blivit vana vid att polisanmälningar inte leder till några konsekvenser för den som begått brott i butiken. Det har även hänt att polisen inte velat ta upp anmälan. Allt detta leder till stor frustration. Därför lanserar nu Livsmedelshandlarna Handlarrätt, en utbildning i sex delar som hjälper dig som blivit utsatt för brott i butik att öka chansen till fällande dom.

Gold Plating - ett svenskt självskadebeteende30.10.2020 15:00:00 CETBlogginlägg

Här är något att fundera på! Ett EU-direktiv som samtliga svenska EU-parlamentariker röstade nej till. Bland annat med stöd i denna utredning: https://bit.ly/2GaQ1He Dock gick det igenom och ska nu bli svensk lag. Vad gör vi då? 1. Riksdagen ger ett tillkännagivande om att vi inte ska genomföra några framtida överimplementeringar utan framöver införa EU-direktiv på miniminivå: https://bit.ly/3oEn9sn 2. Regeringen tillsätter en utredare som kommer fram till att just överimplementering vore bra för att göra livet enklare hos tillsynsmyndigheten som föreslås att bli Konkurrensverket: https://bit.ly/3ehplRW 3. Utredarens förslag underkänns av Konkurrensverket: https://bit.ly/37VPBjE 4. Regeringen väljer att gå vidare med inriktning mot överimplementering - eller gold plating som det också kallas. Förklara gärna för mig hur det kan bli på detta sätt, för jag förstår inte.