Folkhälsomyndigheten får Fackförbundet STs arbetslivspris 2021

Fackförbundet ST tilldelar Folkhälsomyndigheten årets arbetslivspris, för sin insats under hela den svåra pandemitiden. Myndigheten har visat hur betydelsefullt det är att det finns statstjänstemän som arbetar utifrån saklighet, opartiskhet och ständigt med allas bästa för ögonen.

Foto: Fredrik Hjerling

Karin Tegmark-Wisell, generaldirektör på Folkhälsomyndigheten och Sujata Maini, ordförande i STs avdelningsstyrelse på Folkhälsomyndigheten, tog emot priset. Prisutdelare var Fackförbundet STs förbundsordförande Britta Lejon.

Hela motiveringen lyder:

Fackförbundet STs arbetslivspris 2021 tilldelas Folkhälsomyndigheten med dess medarbetare. Detta för att under en historiskt omskakande period som i allra högsta grad påverkat samhälls- och arbetslivet och därmed oss alla, ha visat vikten av statlig verksamhet. Statstjänstemän som arbetar utifrån saklighet, opartiskhet och ständigt med allas bästa för ögonen, är betydelsefulla för tryggheten och stabiliteten i vårt land. I en fungerande stat, byggd på demokrati och rättsstatens principer, utgör dess myndigheter en omistlig del. Det är tillsammans som politikens ledare och samhällets institutioner med dess experter har förmågan att klara av vår tids stora utmaningar. Utan en stark stat klarar Sverige inte av en kris!

Fackförbundet ST och pristagaren har gemensamt tagit beslutet att ingen prissumma utgår i årets utdelning.

Foto: Fredrik Hjerling

Allt högre arbetsbelastning för statligt anställda14.11.2022 13:00:00 CET | Pressmeddelande

Arbetsbelastningen har ökat för anställda inom staten. Det visar Fackförbundet STs stora arbetsmiljöundersökning ”Hur mår anställda på statligt uppdrag?”. Högt arbetstempo och för stor arbetsmängd gör att 7 av 10 statligt anställda uppger att de känner sig stressade i jobbet. Brist på inflytande anges ofta som en bidragande orsak till stress. ST anser att staten behöver bli bättre på att resursätta efter behov, både för de anställdas del och för servicen till medborgarna.

Stora åtstramningar väntar för statliga myndigheter8.11.2022 16:45:13 CET | Pressmeddelande

Trots regeringens tidigare utlovade satsningar på många av statens ansvarsområden innebär budgeten för 2023 att stora delar av statsförvaltningen kommer tvingas till åtstramningar. Det menar Fackförbundet ST efter att regeringen presenterat budgetpropositionen för nästa år. Många av Sveriges myndigheter kommer inte få full kompensation för kostnadsökningar, vilket gör att ST bedömer att det finns risk för uppsägningar och nedskärningar i förvaltningen.