Folkhälsomyndigheten får Fackförbundet STs arbetslivspris 2021

Fackförbundet ST tilldelar Folkhälsomyndigheten årets arbetslivspris, för sin insats under hela den svåra pandemitiden. Myndigheten har visat hur betydelsefullt det är att det finns statstjänstemän som arbetar utifrån saklighet, opartiskhet och ständigt med allas bästa för ögonen.

Foto: Fredrik Hjerling

Karin Tegmark-Wisell, generaldirektör på Folkhälsomyndigheten och Sujata Maini, ordförande i STs avdelningsstyrelse på Folkhälsomyndigheten, tog emot priset. Prisutdelare var Fackförbundet STs förbundsordförande Britta Lejon.

Hela motiveringen lyder:

Fackförbundet STs arbetslivspris 2021 tilldelas Folkhälsomyndigheten med dess medarbetare. Detta för att under en historiskt omskakande period som i allra högsta grad påverkat samhälls- och arbetslivet och därmed oss alla, ha visat vikten av statlig verksamhet. Statstjänstemän som arbetar utifrån saklighet, opartiskhet och ständigt med allas bästa för ögonen, är betydelsefulla för tryggheten och stabiliteten i vårt land. I en fungerande stat, byggd på demokrati och rättsstatens principer, utgör dess myndigheter en omistlig del. Det är tillsammans som politikens ledare och samhällets institutioner med dess experter har förmågan att klara av vår tids stora utmaningar. Utan en stark stat klarar Sverige inte av en kris!

Fackförbundet ST och pristagaren har gemensamt tagit beslutet att ingen prissumma utgår i årets utdelning.

Foto: Fredrik Hjerling

Utbredd tystnadskultur i staten6.12.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Många statligt anställda upplever att det råder en tystnadskultur i den statliga förvaltningen. Det visar rapporten ”Tyst stat” som Fackförbundet ST låtit göra bland drygt 1500 personer i statlig tjänst. Tre av tio är oroliga för att drabbas av repressalier om de framför kritik. Fler än var femte har avstått från att framföra kritik eller slå larm om missförhållanden och var tionde har blivit uppmanad att inte lämna ut information som är negativ för myndigheten.