Folkmusik mot rasism

Är svensk folkmusik så svensk? Var har den sina rötter? Folkmusik mot rasism är en del av Demokrati- och Människovärdesdagarna i Norrköping 2019. Östergötlands spelmansförbunds ungdomsgrupp spelar utvalda låtar i Hedvigs kyrka varvat med berättelser av Marie Länne Persson.

Är svensk folkmusik så svensk? Var har den sina rötter? Folkmusik mot rasism är en del av Demokrati- och Människovärdesdagarna i Norrköping 2019. Östergötlands spelmansförbunds ungdomsgrupp spelar utvalda låtar.

ÖSUpp, Östergötlands Spelmansförbunds Ungdomsgrupp, spelar utvalda låtar varvat med med sång och berättelser av Marie Länne Persson, som själv är själv folkmusiker och kunnig i folkmusikens historia.

När? Onsdag 30 februari kl 18.00, Hedvigs kyrka

Huvudarrangör: Svenska kyrkan tillsammans med Ett Norrköping för alla, föreningen IMAGINE (what we can do) och Sensus studieförbund.

Svenska kyrkan i Norrköping säljer himmelskt god prästost till förmån för fastekampanjen28.3.2019 10:12:07 CETPressmeddelande

Fredag 29 mars mellan kl.10-18 kommer Svenska kyrkan i Norrköping finnas på plats på ICA Kvantum Klockaretorpet och sälja prästost. Försäljning av prästost kommer också ske på ICA Supermarket Vilbergen 4 till 5 april. 20 kronor av intäkterna per sålt kilo prästost kommer att gå till årets fastekampanj som drivs av Svenska kyrkans internationella arbete.

Klockorna har upphört att ringa19.12.2018 15:33:00 CETPressmeddelande

De tre kyrkklockorna i Stadstornet har från och med denna vecka upphört att ringa. Orsaken är en sprickbildning i tornet som beror på markrörelser i grunden. Just nu görs undersökningar för att bedöma hur omfattande sprickbildningen är. Sedan i somras pågår även mätningar där rörelser bevakas i byggnadens grundläggning samt grundvattennivån. Tyvärr går det i dagsläget inte att avgöra när klockringningen kan komma igång igen. I stadstornet finns tre kyrkklockor, varav den största väger tre ton. Stadstornet har en lång Norrköpingshistoria som brandvaktstorn och är idag en omtyckt profilbyggnad i Norrköping. Det är uppfört år 1750. Klockorna förstördes i stadsbranden 1822 och göts om av klockgjutare Lars Öhman. En minnestext om branden finns inskriven i storklockan. Kontakt: Kerstin Holmberg 011-241020 kerstin.holmberg@svenskakyrkan.se

Pimpa påsen, en omvänd julkalender från Ria11.12.2018 14:58:00 CETPressmeddelande

För andra året i rad presenterar Ria Norrköping julkampanjen Pimpa påsen. Kampanjen är en omvänd julkalender där den som deltar samlar 24 saker i en påse under adventsperioden, som sedan skänks till Ria och deras gäster. Syftet är att skänka lite julglädje till de mest utsatta i samhället. Påsen kan hämtas och lämnas in på flera utlämningsställen - Ria Center, Hela Människan Second Hand, S:t Olofs församling, S:t Johannes församling och Söderledskyrkan någon gång mellan 17-28 december. När påsen är fylld kan den pimpas och göras lite extra julfin som en julklapp. Ria är en öppen verksamhet för de människor i Norrköping som lever i utsatta livssituationerna, exempelvis dem som saknas bostad, arbete eller ett socialt nätverk. Ria Norrköping jobbar aktivt för att erbjuda dessa människor en plats att bli sedd, hörd och bekräftad – något som kanske är extra viktigt när vädret blir allt kallare och julen närmar sig. ”Även personer i utsatta livssituationer förtjänar en jul. En julklapp kansk