Folksam Grand Prix i Karlstad lockar fint startfält i ny utmaning

Mångkamp, landskamp – och förhoppningsvis världsrekord. Den 8 juli bjuder IF Göta på en unik friidrottstävling på Tingvalla IP. En tävling där svenska och norska världsstjärnor utmanar världsrekorden i mångkamp.

- Vi bjuder på ett helt nytt tävlingsformat som passar både aktiva och friidrottspubliken hemma i TV-sofforna. Intresset bland de aktiva är stort, och vi har redan klart med en rad världsstjärnor, säger Johan Engberg, kanslichef på IF Göta.

Under kvällen kommer vi bland annat att få se:

• Armand Duplantis, världsrekordhållaren i stavhopp
  • Daniel Ståhl, världsmästaren i diskus
  • Thobias Montler och Khaddi Sagnia i längd
  • Kim Amb i spjut
  • Fanny Roos och Victor Pettersson i kula

Goda möjligheter till världsrekord

De aktiva kommer att tävla individuellt, men även nationsvis som del i en mångkamp. Här handlar det om en tiokamp för herrarna och en sjukamp för tjejerna. Sverige får hårt motstånd av grannlandet Norge och arrangören jobbar nu hårt för att ställa ett Europalag på banan också.

- De svenska herrarna har alla möjligheter att slå ett nytt nationsvärldsrekord, och för damerna finns ett Europarekord signerat Carolina Klüft att jaga, säger Johan Engberg.

Siktar på publikrekord – trots tom arena

Karlstad Grand Prix avgörs den 8 juli på Tingvalla IP i Karlstad. En fartfylld tävling inför tomma läktare på grund av rådande omständigheter. Friidrottspubliken kommer ändå att kunna följa friidrottsstjärnornas framfört eftersom SVT sänder direkt i huvudkanal kl. 18-20.

- Med världsmästare, världsrekordhållare och andra elitaktiva på plats hade det såklart varit kul att få välkomna publiken till Tingvalla IP. Nu är det som det är, och det känns ändå bra att kunna bjuda alla som törstar efter högklassig friidrott på den här godbiten, säger Johan Engberg.

IF Göta siktar ändå på att slå publikrekordet genom att erbjuda soffbiljetter till TV-publiken. Nuvarande rekord på 9 257 betalande åskådare är från 1960 när Dan Waern var det stora dragplåstret.

För mer information:

Johan Engberg, kanslichef, IF Göta
johan.engberg@ifgota.se

Helgens friidrottshöjdpunkter25.6.2020 16:17:59 CESTPressmeddelande

Under helgen väntar nya spännande tävlingar med flera av de främsta friidrottarna till start. Lördagen är särskilt intensiv med toppkastare som Daniel Ståhl, Simon Pettersson, Fanny Roos och Wictor Petersson i Bottnarydskastet och premiär för Stavhoppstouren. Samma dag samlas löpare i Göteborg då det är dags för Sprintutmaningen på Ullevi och Bannister Running Summer Night Classic på Slottsskogsvallen. Under söndagen fortsätter Bottnarydskastet med bland annat Kim Amb

Friidrottsspänning i midsommartid19.6.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Runt om i landet fylls det på med tävlingar, så även i dagarna runt Midsommar. Daniel Ståhl, Simon Pettersson, Fanny Roos och Wictor Petersson är några av de som tävlar igen på söndag och på tisdag gör Sveriges främsta löpare upp över 10 000 m på Stockholms Stadion. Samma kväll är det dags för Ida Storm att återigen kliva in i släggringen, nu i Lund, och för Carl Bengström, som hade en strålande inledning under den gångna helgen, att göra säsongsdebut i favoritgrenen 400mh, i Göteborg.

Motionsloppens frånvaro hotar föreningsekonomi och folkhälsa16.6.2020 13:00:00 CESTPressmeddelande

I dagarna distribueras regeringens ekonomiska stöd till idrottsföreningar. Detta går till föreningar som påverkats av inställd verksamhet mellan 12 mars och 30 juni. Men situationen är fortsatt allvarlig, både i pandemin och hos många lopparrangerande friidrottsföreningar. Motionslopp ses som offentlig sammankomst och deras genomförande begränsas därför kraftigt av regleringen att dessa inte får samla fler än 50 personer. I loppkalendern brukar det vanligtvis återstå flera hundra lopp såhär års men när de nu ställs in försvinner både motionsmotivation och föreningsekonomi.