Folktro, skrönor, virke och skötsel i Skogssällskapets julkalender 2017

Varje dag fram till julafton lyfts ett trädslag från på ett lättsamt och roligt sätt.

I dag 1 december startar Skogssällskapets julkalender i sociala medier. Varje dag fram till julafton lyfts ett trädslag som finns i Sveriges skogar fram. Folktro och skrönor, historisk användning av virke och skötselråd för biologisk mångfald är några perspektiv på de olika trädslagen. Förhoppningen med de korta texterna i sociala medier är att fler ska vilja lära sig mer om skog och natur.

– På Skogssällskapet vill vi uppmuntra fler att gå ut i skogen oftare. I julkalendern lyfter vi, på ett lättsamt och roligt sätt, 24 trädslag som finns där ute i våra skogar. Kanske lyckas vi öka nyfikenheten hos några, så att de går ut och upptäcker skogen, säger Lotta Möller, forsknings- och anslagschef på Skogssällskapet.

Julkalendern finns på Facebook, Instagram och Twitter, samt på Skogssällskapets webbplats: www.skogssallskapet.se/julkalender.

Först ut 1 december är sälgen – naturens frukost och värktablett.

Skogssällskapet i sociala medier:

Forskningsmiljoner till projekt om blandskog, snytbaggar och folkhälsa i skogen6.3.2018 11:12Pressmeddelande

I september lyste Stiftelsen Skogssällskapet ut 19 miljoner kronor till forskning och utveckling om skog och naturvård. Nu är det klart vilka projekt som beviljas medel. Livscykelanalyser, skogens stressreducerande förmåga, etablering av blandskog, mekaniskt snytbaggeskydd, jämställdhet i skogssektorn och naturvägledning för personer med funktionsnedsättning är några av ämnena.