Folktro, skrönor, virke och skötsel i Skogssällskapets julkalender 2017

Varje dag fram till julafton lyfts ett trädslag från på ett lättsamt och roligt sätt.

I dag 1 december startar Skogssällskapets julkalender i sociala medier. Varje dag fram till julafton lyfts ett trädslag som finns i Sveriges skogar fram. Folktro och skrönor, historisk användning av virke och skötselråd för biologisk mångfald är några perspektiv på de olika trädslagen. Förhoppningen med de korta texterna i sociala medier är att fler ska vilja lära sig mer om skog och natur.

– På Skogssällskapet vill vi uppmuntra fler att gå ut i skogen oftare. I julkalendern lyfter vi, på ett lättsamt och roligt sätt, 24 trädslag som finns där ute i våra skogar. Kanske lyckas vi öka nyfikenheten hos några, så att de går ut och upptäcker skogen, säger Lotta Möller, forsknings- och anslagschef på Skogssällskapet.

Julkalendern finns på Facebook, Instagram och Twitter, samt på Skogssällskapets webbplats: www.skogssallskapet.se/julkalender.

Först ut 1 december är sälgen – naturens frukost och värktablett.

Skogssällskapet i sociala medier:

Nytt ljus på sommarstuge­tomterna med Skogssällskapets brynmodell27.6.2018 12:48Pressmeddelande