Folktro, skrönor, virke och skötsel i Skogssällskapets julkalender 2017

Varje dag fram till julafton lyfts ett trädslag från på ett lättsamt och roligt sätt.

I dag 1 december startar Skogssällskapets julkalender i sociala medier. Varje dag fram till julafton lyfts ett trädslag som finns i Sveriges skogar fram. Folktro och skrönor, historisk användning av virke och skötselråd för biologisk mångfald är några perspektiv på de olika trädslagen. Förhoppningen med de korta texterna i sociala medier är att fler ska vilja lära sig mer om skog och natur.

– På Skogssällskapet vill vi uppmuntra fler att gå ut i skogen oftare. I julkalendern lyfter vi, på ett lättsamt och roligt sätt, 24 trädslag som finns där ute i våra skogar. Kanske lyckas vi öka nyfikenheten hos några, så att de går ut och upptäcker skogen, säger Lotta Möller, forsknings- och anslagschef på Skogssällskapet.

Julkalendern finns på Facebook, Instagram och Twitter, samt på Skogssällskapets webbplats: www.skogssallskapet.se/julkalender.

Först ut 1 december är sälgen – naturens frukost och värktablett.

Skogssällskapet i sociala medier:

Skogssällskapet är en fristående aktör i skogsnäringen. I mer än hundra år har vi arbetat för en hållbar utveckling i skogen. Våra skogsförvaltare sköter skog åt privata och offentliga skogsägare i Sverige, Finland, Lettland och Litauen. I Sverige har vi kontor över hela landet – från Vilhelmina i norr till Hässleholm i söder. Vi sköter skogen utifrån varje ägares egna mål och har inga ägarintressen i industrier. Skogssällskapet äger också egen skog. Vinsterna från förvaltningen av egen och kunders skog återinvesterar vi i kunskapsutveckling. Varje år delar vi ut mellan 15 och 20 miljoner kronor, vilket gör oss till en av Sveriges största privata finansiärer av forskning om skog och naturvård.

Vem bestämmer över skogen? Nytt nummer av tidningen Skogsvärden29.11.2018 11:24:14Nyheter

Många är överens om att man vill ha en mer varierad skogsskötsel i de svenska skogarna. Samtidigt visar forskning att många markägare upplever det som riskfyllt att göra stora avsteg från hur de tidigare har skött skogen. Så hur kan då skogsägare inspireras till en mer varierad skogsskötsel? Och vilka blir konsekvenserna om samhället inte tar tillvara skogsägarens goda vilja att bruka skogen hållbart? I nya numret av tidningen Skogsvärden samlade vi fyra personer med olika perspektiv på skogsägande för ett samtal om detta.