Fondavgifterna inom tjänstepensionen har minskat med 72 procent

För en privatanställd tjänsteman kan de upphandlade, lägre fondavgifterna inom den kollektivavtalade tjänstepensionen ITP innebära 366 000 kronor mer i pension jämfört med ett sparande i samma fonder på den öppna marknaden. Det visar den nya rapporten ”Mer pension för pengarna. Effekten av tre upphandlingar” som Collectum, PTK och Svenskt Näringsliv presenterar i dag.

– Upphandlingarna har resulterat i att mer av de pengar som företagen betalar till tjänstepensionen går till de anställdas pensioner, säger Ingvar Backle, pensionsexpert på Svenskt Näringsliv.

De genomsnittliga avgifterna inom tjänstepensionen ITP har minskat med 72 procent, från 1,38 procent vid den första upphandlingen till 0,39 procent i dag. Det är en skillnad på 0,99 procentenheter. Samtidigt har det generella avgiftsläget bland fonder på den öppna marknaden varit i stort sett oförändrat under perioden och låg 2014 på 1,28 procent.

– Avgiften är viktig eftersom det är det enda pensionsspararen kan veta på förhand och själv påverka. Dessutom betalar spararen avgiften varje år, oavsett om fonden går upp eller ner, säger Dan Wallberg, pensionsexpert på PTK.

Vid tre tillfällen – 2007, 2010 och 2013 – har Collectum på uppdrag av Svenskt Näringsliv och PTK, upphandlat de banker och försäkringsbolag som får förvalta tjänstepensionen ITP. Vi alla tre tillfällen har fondavgifterna sänkts.

För en privatanställd tjänsteman som började jobba 2007 kan de upphandlade, lägre avgifterna innebära ett kapital som vid pensionering är 366 000 kronor högre jämfört med ett sparande i samma fonder på den öppna marknaden. Det innebär en ökning med 11 procent.

Länkar:

Rapporten ”Mer pension för pengarna. Effekten av tre upphandlingar” (pdf-fil)

Räkneexempel: Så mycket högre pension får tjänstemannen (pdf-fil)

För mer information, kontakta gärna:

Carl-Magnus Löfström, kommunikationschef Collectum, 072-858 67 51

Dan Wallberg, pensionsexpert PTK, 070-555 58 34

Ingvar Backle, pensionsexpert Svenskt Näringsliv, 070-345 62 64

PTK är en samverkansorganisation för 26 fackförbund som tillsammans representerar 830 000 privatanställda tjänstemän. Målet är att förbättra villkoren och öka tryggheten för tjänstemän inom privat sektor på jobbet, mellan jobben och efter jobbet. Genom att företräda många kan PTK förhandla fram kollektivavtal med goda villkor.