Fondo först i Sverige att erbjuda rena andelsklasser till alla fondsparare

Fondo, det nyligen lanserade fondtorget som erbjuder fondsparande utan egna avgifter, erbjuder nu även rena andelsklasser, vilket handlar om fonder som är extra kostnadseffektiva för kunderna.

Rena andelsklasser, som på Fondos fondtorg kallas ”Boostade”, är fonder där fondförvaltaren inte delar ut provisioner till den som förmedlar fonden. Den sammanlagda avgiften för kunden kan därmed bli lägre och hittills har dessa fonder endast varit tillgängliga för institutionella kunder.

För hela sitt fondutbud erbjuder Fondo redan full återbetalning av sina förmedlingsprovisioner, motsvarande ungefär 30-50 procent av kundernas sammanlagda fondavgifter. Skillnaden är att provisioner är låsta hos fondbolagen kvartalsvis och återbetalningen kommer därmed inte kunden tillgodo direkt. I Fondos boostade fonder stannar däremot det motsvarande beloppet kvar i sparandet under hela kvartalet, vilket är omedelbart positivt för fondens värdeutveckling.

– Svenska fondsparare betalar varje år enorma summor i olika typer av avgifter. Pengar tas från sparandet för olika lager av tjänster som inte tillför något värde för kunden. Med våra boostade fonder erbjuder vi nu sparande där dyra och onödiga avgifter helt har städats bort redan hos fondförvaltaren, säger Olof Cristoferson, vd Fondo.

Fondo erbjuder rena andelsklasser från både svenska och utländska fondförvaltare. Idag går det att handla dessa fonder från exempelvis den internationella förvaltaren Pimco. Inom kort kommer även flera andra förvaltare, däribland svenska Captor, att erbjuda rena andelsklasser hos Fondo.

Tegnérgatan 3

Fondo är en nystartad, oberoende fondplattform där fondsparare ges tillgång till ett brett utbud av fonder, helt utan provisioner och plattformsavgifter. Fondo är ett värdepappersbolag under tillsyn av Finansinspektionen och kunderna omfattas av den statliga insättningsgarantin och investerarskyddet. Se även www.fondo.se

Sparplattformen Fondo först i Sverige med funktion som låter användare donera fondprovisionen till välgörenhet2.12.2022 14:23:45 CET | Pressmeddelande