Fondsparande till lägsta möjliga kostnad: Nystartade Fondo först med provisionsfritt fondsparande utan plattformsavgift

Idag lanseras Fondo, en nystartad svensk oberoende fondplattform som erbjuder fondhandel till lägsta möjliga kostnad för kunden. Fondo är först med kostnadsfria sparkonton, inga plattformsavgifter och att hela provisionen går tillbaka till kunden. Fondo kommer istället att erbjuda värdeadderande tjänster till fasta avgifter, som kunderna valfritt kan välja att prenumerera på.

– Dagens fondsparande leder till stora inkomster för fondplattformarna. Kunderna betalar dyrt för tjänster som egentligen inte tillför något värde, eller ens behöver kosta något. Därför grundade vi Fondo, som erbjuder ett smart och effektivt fondsparande där så mycket pengar som möjligt stannar kvar hos kunden, säger Olof Cristoferson, vd Fondo.

Tack vare en egen, fristående teknisk plattform kan Fondo erbjuda ett fondsparande på helt nya villkor. Utan att ta ut några andra avgifter får kunden tillbaka hela den provision som normalt går till den som säljer fonderna. Även Fondos konton är kostnadsfria.

Provisioner är en växande miljardaffär för fondbranschen
Hushållens sparande i fonder och aktier har ökat stadigt under många år, en trend som enligt SCB har förstärkts till rekordnivåer under pandemin. Ju större sparande, desto högre blir också privatpersonernas kostnader, eftersom avgifterna står i fast proportion till sparandets värde. Ju mer du sparar, desto mer betalar du i avgifter.

Av fondernas avgifter utgörs ungefär 30–50 procent av förmedlingsprovisioner, så kallade kickbacks. Bara inom direktsparande via ISK och depåer uppgår dessa avgifter till mångmiljardbelopp, som varje år försvinner från svenskarnas fondsparande.

– De gamla strukturerna inom bank och försäkring utmanas tack vare ny teknik och entreprenörer som tänker annorlunda. Nu har turen kommit till fondsparandet, där bättre affärsmodeller och slopade avgifter gör kunderna till vinnare, säger Carl Viggo Östlund, styrelseordförande i Fondo.

Fondo grundades under 2019 av kollegor från svenska storbanker. Idag lanserar företaget sin första app, där det på bara ett par minuter är möjligt att bli kund, öppna kostnadsfria konton och handla transparent med fonder, utan varken provisioner eller plattformsavgifter.

Tegnérgatan 3

Fondo är en nystartad, oberoende fondplattform där fondsparare ges tillgång till ett brett utbud av fonder, helt utan provisioner och plattformsavgifter. Fondo är ett värdepappersbolag under tillsyn av Finansinspektionen och kunderna omfattas av den statliga insättningsgarantin och investerarskyddet. Se även www.fondo.se

Sparplattformen Fondo först i Sverige med funktion som låter användare donera fondprovisionen till välgörenhet2.12.2022 14:23:45 CET | Pressmeddelande