Fondutmanare rekryterar nyckelmedarbetare

Fondo lanserades 2020 och är Sveriges enda sparplattform för provisionsfritt fondsparande helt utan plattformsavgift. Nu befinner sig bolaget i en expansiv fas och förstärker marknadsavdelningen med två nya medarbetare, Andreas Pettersson, Creative Lead och Karl Lehmann, Head of Marketing.

Andreas Pettersson har jobbat över 20 år som kreatör i reklambranschen, och har en gedigen erfarenhet av att arbeta med varumärken inom finans. Han var delaktig i lanseringen och marknadsföringen av Avanza Bank och har arbetat med varumärken som Klarna, Pepins och Xact Fonder.

- Andreas har en väldokumenterad portfölj när det gäller att vara med och bygga framgångsrika utmanare genom smart kommunikation som vänder på huvuden, säger Daniel Eneroth, medgrundare av Fondo.

Karl Lehmann kommer med en bred erfarenhet från kundsidan som marknadschef hos bland andra Kilroy och Temaresor.

- Tiden är helt rätt för den tjänst som Fondo erbjuder. Svenskar är bäst i världen på att lägga sitt sparande i fonder men tyvärr har vi inte sett samma utveckling kring prispress på varken avgifter eller transparens som inom bolån eller aktie-courtage, säger Karl Lehmann.

Fondo utmanar distributörsbranschen av fonder som traditionellt dominerats av banker, nätmäklare och försäkringsbolag. Bolagets provisionsfria utbud av fonder är idag Sveriges förmånligaste erbjudande gällande fondavgifter mot privatsparare. Fondo finns tillgänglig för alla svenska fondsparare via iOS och Android. Under hösten 2022 lanserar man även ett B2B erbjudande där man via API-tjänster öppnar upp sin egenutvecklade tekniska fondplattform för andra finansiella aktörer som erbjuder värdehöjande tjänster inom sparande.

Vasagatan 28

Fondo är en oberoende fondplattform där fondsparare ges tillgång till ett brett utbud av fonder, helt utan provisioner eller plattformsavgifter vilket resulterar i ett marknadsledande erbjudande av fonder till lägsta möjliga avgift. Fondo är ett värdepappersbolag under tillsyn av Finansinspektionen och kunderna omfattas av den statliga insättningsgarantin och investerarskyddet. Se även www.fondo.se