Fönsterpoesi sprider sig över hela staden

Jila Mossaed, Olivia Bergdahl, Sara Garib och Oskar Hanska är några av de 29 poeter som framträder när succén Fönsterpoesi återvänder i slutet av maj. På Göteborgs födelsedag, den 4 juni, sprider sig poesin från Lagerhuset och ut över hela staden då 21 bibliotek och kulturhus deltar. Arrangemanget är ett lekfullt sätt att förankra och sprida information om stadens ansökan om att bli en av Unescos litteraturstäder.

Konferencier Louise Halvardsson. Foto: Jarmo Väyrynen.

Tre fredagar i rad kl.12.30, med start 21 maj kommer poesi och musik att livesändas på Facebook från ett av Lagerhusets fönster. Två poeter per tillfälle tillsammans med ett musikinslag. Det sista tillfället infaller den 4 juni, på Göteborgs 400-årsdag. Som en del av firandet sprider sig Fönsterpoesin då ut över hela staden i en sändning med poeter från 21 bibliotek och kulturhus.

− Evenemangen tjänar flera syften. De ger ett konkret fönster in i Göteborgs mångfasetterade litteraturvärld och lyfter fram scenpoesins och det skrivna ordets kraft. Denna gång satsar vi extra på streamingen då vi inte vet om restriktionerna tillåter publik på plats när fredagarna kommer. Så håll koll i fall restriktionerna lättar! säger Kristín Bjarnadóttir, ordförande Författarcentrum Väst.

Idén till Fönsterpoesi är sprungen ur samarbetet kring Göteborgs Stads ansökan om att bli en del av Unescos nätverk av litteraturstäder. Poeterna får, tillsammans med de musiker som deltar, stå som symboler för Göteborgs litterära samverkan och scenverksamhet. Fönsterpoesi startade hösten 2020 då tre lyckade arrangemang genomfördes.

Se trailer inför Fönsterpoesi 2021 här!

PROGRAM

Fredag 21 maj 12.30–ca 12.50: Poeterna Sara Garib och Kennet Klemets, musiker
Mikael Johanson.

Fredag 28 maj 12.30–ca 12.50: Poeterna Olivia Bergdahl och Sayam Chortip, musiker Carita Jonsson.

Fredag 4 juni 12.30–ca 13.50: Ulf Karl Olov Nilsson (UKON) och Frej Haar, musiker Kristina Issa uppträder från Lagerhuset. Därefter följer ett flöde av poesi med 23 poeter från stadens bibliotek och kulturhus i Göteborg, från Askim i söder till Blå stället i norr, med bland andra Jila Mossaed, Oskar Hanska, Nino Mick, Lina Ekdahl och Pär Thörn.

5-25 juni visas framträdandena från de 21 olika platserna enskilt, en plats om dagen, kl 12.30: www.goteborg.se/fonsterpoesi

Fönsterpoesi är ett samarbete mellan Författarcentrum Väst, Göteborgs Litteraturhus, Kulturstrategiska enheten på Kulturförvaltningen, Göteborgs bibliotek och kulturhus, ABF, Folkets hus samt Näringslivsgruppen och Göteborgs 400-årsjubileum på Göteborg & Co.

Näringslivsgruppen på Göteborg & Co är en plattform för samverkan mellan näringsliv, organisationer, kommuner och akademi som verkar för att stärka och utveckla Göteborgs konkurrens- och attraktionskraft. Genom initiativ och projekt stimulerar Näringslivsgruppen till långsiktig kompetensförsörjning och inkludering för att bidra till en attraktiv, levande och hållbar storstadsregion.

Konferencier Louise Halvardsson. Foto: Jarmo Väyrynen.

Imorgon öppnar bokningen för Göteborgs Kulturkalas9.8.2021 12:04:33 CEST | Pressmeddelande

Imorgon tisdag, den 10 augusti klockan 10 öppnar bokningen av årets programpunkter på Göteborgs Kulturkalas, 20–22 augusti. Säkra dig en plats på just din favoritprogrampunkt. Missa inte årets nyhet Kulturpresenten, utomhusbion på Götaplatsen, teaterföreställning, barn- och ungdomsaktiviteter i Kviberg och allt annat som händer på 70 platser i hela Göteborg. Kolla in programmet och boka en plats på goteborgskulturkalas.se.