Foodtechbolaget Ljusgårda tar in 170 miljoner kronor i nytt kapital

Det svenska foodtechbolaget Ljusgårda tar in 170 miljoner kronor i nytt kapital. Bland investerarna finns bolag som stöttas av familjen Lundin, Karl-Johan Persson och Jula. Nu fortsätter Ljusgårda sin satsning för att bli Europas största företag inom inomhusodling.

– För att hejda klimatkrisen måste vi minska importen och hämta hem maten. Vi vill göra lantbruket till en tillväxtsektor igen och bidra till att all mat på tallriken produceras hållbart i det land där den äts. Det kräver investeringar, därför är det viktigt att vi nu fått in nytt kapital för att fortsatt kunna öka vår produktion. Redan i dag är Ljusgårda Nordens största inomhusodling, och med den nya investeringen är siktet att bli störst i Europa inom ett år, säger Andreas Wilhelmsson, vd för Ljusgårda.

Med ett cirkulärt bevattningssystem, förnybar el och utan bekämpningsmedel odlar Ljusgårda sallad inomhus året runt. I dagarna har foodtechbolaget stängt en finansieringsrunda och tagit in 170 miljoner kronor i nytt kapital. Bland dem som investerar i Ljusgårda finns techfonden Back in Black Capital, som stöttas av familjen Lundin och Per Brilioth.

– Det här är vår första investering inom foodtech. Ljusgårda är ett superspännande företag med stor potential. Vi ser fram emot att jobba tillsammans mot en mer hållbar framtid, säger Alexandre Mordasini, Back in Black Capital, som i och med investeringen tar plats i Ljusgårdas styrelse.

Philian, som ägs av H&M:s ordförande Karl-Johan Persson, har sedan tidigare investerat i Ljusgårda och går nu in med mer kapital.

– Tack vare ny teknik har Ljusgårda andra förutsättningar än traditionell odling att förse konsumenter med hållbar och lokalt producerad sallad. Vi vill vara med och skapa Europas ledande företag för inomhusodling, säger Björn Magnusson på Philian.

Även Jula Miljö & Energi utökar sin investering i Ljusgårda.

– Genom att investera i bolag med tydlig hållbarhetsprofil och klimatsmarta lösningar vill vi ta ett långsiktigt miljöansvar för framtida generationer. Den spännande tillväxtresan som Ljusgårda gör med sin innovativa och hållbara inomhusodling av sallad är något vi vill vara en del av, säger Karl-Johan Blank, Julas ägare och koncernchef.

Ljusgårda odlar sallad vertikalt inomhus i en 7 000 kvadratmeter stor lokal i Tibro i Västergötland. Förra året påbörjades utbyggnaden av ytterligare en anläggning på 18 000 kvadratmeter. All el som används är förnybar och transportsträckan till svenska butiker är betydligt kortare än för importerad sallad. Ljusgårda kan erbjuda leverans av färdigskuren sallad i påse till svenska butiker inom 24 timmar efter skörd.

– Av matkonsumtionens klimatpåverkan kommer 60 procent från importerad mat. Med cirkulära vattensystem, grön el och utan bekämpningsmedel producerar vi världens mest hållbara sallad i Tibro. Under 2022 räknar vi med att ta in ytterligare kapital för att kunna växa ännu mer, säger Andreas Wilhelmsson.

Järnvägsgatan 3
543 50 Tibro

Om Ljusgårda

Ljusgårda odlar svensk sallad med gott samvete året runt. Det som sol, vind och vatten gör utomhus gör Ljusgårda inomhus och skapar en kontrollerad miljö med optimala odlingsförhållanden för varje specifik planta, 365 dagar om året.

Ljusgårda har höga tillväxtambitioner i både Sverige och globalt. Bolaget grundades 2018 och rankas i dag som ett av världens hetaste foodechbolag, med välrenommerade och långsiktiga investerare som tillsammans med teamet tagit sikte på att Ljusgårda ska bli världsledande i sin bransch. Redan idag är Ljusgårda i absoluta framkant när det gäller Big data, maskininlärning och automatiserade fabriksflöden.

Back in Black Capital

Back in Black Capital är en kapitalfond med strategin att investera i disruptiva branscher med stor potential. Fonden skapades 2014 och stöttas av familjen Lundin och Per Brilioth. I Back in Blacks portfölj finns disruptiva företag inom olika sektorer, bland annat Klarna och ManoMano.

Philian
Philian är ett privat investmentbolag kontrollerat av Karl-Johan Persson, styrelseordförande i H&M. Philian investerar i entreprenörsledda tillväxtbolag utanför H&M-gruppens strategiska intressen.

Jula Miljö & Energi
Jula Miljö & Energi är Jula Holding-koncernens energibolag och bildades 2020 när koncernen investerade i en vindkraftspark. Bolaget har sedan fortsatt att göra investeringar inom miljö- och energiområdet, bland annat i fler vindkraftverk, i förnybara drivmedel samt i företag med en tydlig och innovativ hållbarhetsprofil. Jula Miljö & Energi driver dessutom jordbruket på gården Stora Ek med målsättningen att utveckla ett modernt jordbruk med en hållbar växtodling.