För- respektive nackdelar med att samla sina lån

När man upplever svårigheter med att återbetala sina skulder kan ett samlingslån kännas som en bra lösning. Genom att samla sina lån på ett större lån har man nämligen färre återbetalningsplaner att hålla koll på, och så sjunker räntan gradvist. Samtidigt finns det alltid vissa risker inkluderade med att låna pengar, även om man lånar dem för att återbetala sina tidigare skulder.

Överväger du att samla dina lån på ett större lån, det vill säga ett samlingslån, är det viktigt att du förstår för- och nackdelarna med denna typ av skuldkonsolidering innan du ansöker om ett sådant. Med informationen nedan vill vi hjälpa dig förstå de fördelar som finns med samlingslån, men även de risker som sådant låntagande innefattar.

Men först: vad innebär det att samla sina lån?

Innan vi går in på för- respektive nackdelarna med skuldkonsolidering vill vi gärna förklara mer precist vad det innebär. Skuldkonsolidering innebär att man kombinerar alla sina nuvarande skulder, oavsett om det är ett större lån eller en mindre kredit. Dessa summerar man och lånar ett belopp som täcker alla dessa utgifter. Med ett samlingslån får man således ett lån som täcker alla ens nuvarande skulder och har därför allt på ett och samma ställe!

Fördelar med att samla sina lån

Tanken med skuldkonsolidering är som sagt att man samlar alla sina skulder i ett större lån. Fördelarna med att samla sina lån på ett större lån är följande:

• Du får en bättre överblick över dina skulder.
  • Den totala räntan kan bli betydligt lägre.
  • Du kan komma att betala av dina skulder snabbare.
  • Du kan undvika att påverka din kreditvärdighet negativt.

Nackdelar med att samla sina lån

Skuldkonsolidering innebär att man tecknar ett nytt lån, och som vi alla vet finns det risker inkluderade med att låna pengar. Som du kunnat läsa dig till finns det ett par tydliga fördelar, men det finns också ett par nackdelar:

• Det kan försätta dig i en djupare skuldcirkel.
  • Inte alla samlingslån har en bättre ränta.
  • Avgifterna i samband med samlingslånet kan öka de totala kostnaderna.

Är det bra att samla sina lån eller inte?

Sammanfattningsvis har skuldkonsolidering sina fördelar respektive nackdelar. Har du problem med att återbetala dina skulder i dagsläget är det bättre att försöka hitta andra sätt att finansiera dina utgifter på snarare än att ansöka om ett lån. Det kan till exempel vara att omprioritera din budget eller be om hjälp från nära och kära.

Men vi vet, ibland finns det helt enkelt inte andra lösningar. Då kan det faktiskt vara smart att samla sina lån på ett större lån. Med skuldkonsolidering blir det nämligen enklare att hålla koll på sina räkningar eftersom man då har en avbetalningsplan snarare än ett par stycken. Samtidigt kan man undvika att påverka sin kreditvärdighet negativt om man hittar ett bra samlingslån, och minimera räntan om man lånar smart. Men kom ihåg att samla sina lån i ett större lån kommer med sina respektive risker, så låna med omsorg och var medveten om de risker som medföljer!

Ny jämförelsesajt av billiga mobilabonnemang9.6.2021 10:22:56 CEST | Pressmeddelande

Det är en djungel att välja mobilabonnemang och olika erbjudanden förvirrar ofta konsumenten vilket som är bäst. För att underlätta detta har hemsidan Nyttmobilabonnemang.se startats, med syftet att hjälpa konsumenterna att hitta det bästa mobilabonnemanget till bäst pris. Genom jämförelser gjorda av branschexperter listas de bästa, målgruppsanpassade och billigaste mobilabonnemangen. Hemsidan uppdateras dagligen med aktiva rabatter och erbjudanden.