För effektivare lokalutnyttjande slopa kravet på momspliktig lokalhyresgäst

I ett svar på regeringens hearing om moms vid lokalhyra uppmanar Fastighetsägarna regeringen att ändra momsreglerna så att lokaluthyrning med moms även kan ske till hyresgäster som inte bedriver momspliktig verksamhet i lokalerna. Det skulle skapa större flexibilitet som ökar ett hållbart lokalutnyttjande och bidra till att fler momsbefriade verksamheter kan få tillgång till fler lokaler.

Regeringen har i en skriftlig hearing efterlyst synpunkter på om momslagen bör ändras så att det inte spelar någon roll om hyresgästen bedriver en momspliktig verksamhet i lokalen eller inte, frivillig skattskyldighet ska kunna tillämpas oavsett. Fastighetsägarna är mycket positiva till en sådan ändring.

Problemen med dagens regler om krav på att hyresgästen måste vara momspliktig för att fastighetsägaren ska få lägga moms på lokalhyran och lyfta moms på kostnader uppstår när en fastighetsägare som tidigare dragit av moms hyr ut till en momsbefriad verksamhet. Om en fastighetsägare hyr ut lokaler till en momsbefriad verksamhet får den löpande ingående momsen på kostnader för drift, underhåll och liknande inte dras av längre. Har fastighetsägaren tidigare gjort investeringar och dragit av momsen behöver den då också betalas tillbaka upp till tio år tillbaka i tiden.

– Det handlar ofta om mycket stora belopp och gör det svårt för fastighetsägare att hyra ut till momsfria verksamheter. Ett slopande av kravet på att hyresgäster måste ha en momspliktig verksamhet för att fastighetsägaren ska kunna dra av ingående moms skulle få stor betydelse för lokalhyresmarknadens utveckling, säger Ulrika Hansson, skattejurist på Fastighetsägarna.

– Fler företag men också föreningar skulle kunna få möjlighet att hyra en lokal, där dagens momsregler gör det för dyrt för fastighetsägaren att hyra ut till momsbefriade lokalhyresgäster som privata vårdcentraler, friskolor eller olika föreningar. Det blir särskilt angeläget när vi ser ett stort behov av vaccinationslokaler och momsreglerna försvårar uthyrning, säger Ulrika Hansson och fortsätter.

– De nuvarande reglerna för frivillig skattskyldighet behöver anpassas till dagens lokalhyresmarknad med nya uthyrningsformer, till exempel att flera hyresgäster vill dela på lokalytan och nyttja den olika tider på dygnet. Med ett slopande av de otidsenliga momsreglerna vid lokaluthyrning skulle regeringen ge möjlighet till ökade investeringar, ett effektivare lokalutnyttjande och ge fler hyresgäster möjlighet att hyra en passande lokal, avslutar Ulrika Hansson.

Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna överens om tvistelösning i de årliga förhandlingarna16.7.2021 13:00:56 CEST | Pressmeddelande

Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna har ingått ett avtal som syftar till att effektivisera och utveckla de kollektiva hyresförhandlingarna inom ramen för bruksvärdessystemet. Avtalet ger parterna möjlighet att hänskjuta tvister i de årliga hyresförhandlingarna till en särskild skiljeman i enlighet med förslagen i utredningen ”Effektivare hyresförhandlingar”.

Hyreskommissionens förslag om läge och kvalitet räcker inte6.7.2021 10:42:08 CEST | Pressmeddelande

Hushållens värderingar av olika egenskaper, som lägenhetens geografiska läge, har inte fått ett tillräckligt genomslag i hyressättningen. För att ändra på detta enades januaripartierna om att tillsätta en statlig kommission, som skulle analysera situationen och föreslå ändamålsenliga lagändringar. När kommissionens utredning presenterades i dag, kan man konstatera att förslagen är för svaga för att leda till någon förändring.

Ny rapport pekar på behovet av långsiktiga bostadsreformer29.6.2021 07:11:00 CEST | Pressmeddelande

Fastighetsägarna Stockholm vill bidra till ett fördjupat samtal om långsiktiga bostadsreformer och lyfter i rapporten Hitta hem – så tar fastighetsägare ett ökat socialt ansvar fram några av de många fastighetsföretag som på olika sätt bidrar till socialt hållbara bostadslösningar. Med rapporten vill Fastighetsägarna Stockholm peka på utmaningar och behov i den här centrala delen av dagens bostadsmarknad, skildra konsekvenserna av de problem vi ser och att bidra till lösningar.

Allmännyttiga bolag missnöjda med förhandlingssystemet23.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Just nu är allt fokus på utredningen om fri hyressättning i nyproduktion. Samtidigt pågår flera andra utredningar om hur hyressättningen och förhandlingssystemet ska fungera bättre. Fastighetsägarna GFR har därför frågat representanter från fastighetsbolag hur de tycker att den svenska hyressättningsmodellen fungerar. I svaren framkommer att både privata och allmännyttiga bolag är mycket missnöjda. Nästan tre fjärdedelar av de allmännyttiga bolagen anser att hyressättningssystemet fungerar dåligt.