För effektivare lokalutnyttjande slopa kravet på momspliktig lokalhyresgäst

I ett svar på regeringens hearing om moms vid lokalhyra uppmanar Fastighetsägarna regeringen att ändra momsreglerna så att lokaluthyrning med moms även kan ske till hyresgäster som inte bedriver momspliktig verksamhet i lokalerna. Det skulle skapa större flexibilitet som ökar ett hållbart lokalutnyttjande och bidra till att fler momsbefriade verksamheter kan få tillgång till fler lokaler.

Regeringen har i en skriftlig hearing efterlyst synpunkter på om momslagen bör ändras så att det inte spelar någon roll om hyresgästen bedriver en momspliktig verksamhet i lokalen eller inte, frivillig skattskyldighet ska kunna tillämpas oavsett. Fastighetsägarna är mycket positiva till en sådan ändring.

Problemen med dagens regler om krav på att hyresgästen måste vara momspliktig för att fastighetsägaren ska få lägga moms på lokalhyran och lyfta moms på kostnader uppstår när en fastighetsägare som tidigare dragit av moms hyr ut till en momsbefriad verksamhet. Om en fastighetsägare hyr ut lokaler till en momsbefriad verksamhet får den löpande ingående momsen på kostnader för drift, underhåll och liknande inte dras av längre. Har fastighetsägaren tidigare gjort investeringar och dragit av momsen behöver den då också betalas tillbaka upp till tio år tillbaka i tiden.

– Det handlar ofta om mycket stora belopp och gör det svårt för fastighetsägare att hyra ut till momsfria verksamheter. Ett slopande av kravet på att hyresgäster måste ha en momspliktig verksamhet för att fastighetsägaren ska kunna dra av ingående moms skulle få stor betydelse för lokalhyresmarknadens utveckling, säger Ulrika Hansson, skattejurist på Fastighetsägarna.

– Fler företag men också föreningar skulle kunna få möjlighet att hyra en lokal, där dagens momsregler gör det för dyrt för fastighetsägaren att hyra ut till momsbefriade lokalhyresgäster som privata vårdcentraler, friskolor eller olika föreningar. Det blir särskilt angeläget när vi ser ett stort behov av vaccinationslokaler och momsreglerna försvårar uthyrning, säger Ulrika Hansson och fortsätter.

– De nuvarande reglerna för frivillig skattskyldighet behöver anpassas till dagens lokalhyresmarknad med nya uthyrningsformer, till exempel att flera hyresgäster vill dela på lokalytan och nyttja den olika tider på dygnet. Med ett slopande av de otidsenliga momsreglerna vid lokaluthyrning skulle regeringen ge möjlighet till ökade investeringar, ett effektivare lokalutnyttjande och ge fler hyresgäster möjlighet att hyra en passande lokal, avslutar Ulrika Hansson.

Fastighetsägarna samarbetspartner när Vänersborg får medel från Tillväxtverket30.3.2021 17:00:38 CEST | Pressmeddelande

Vänersborgs kommun får 2 250 000 kronor från Tillväxtverket för att tillsammans med näringslivet satsa på hållbar plats- och destinationsutveckling. Av 150 olika projekt som sökte medel från Tillväxtverket, var det bara 12 som beviljades. Och Vänersborg var en av dem. Projektet startar omgående och pågår till och med april 2022. Förutom Vänersborgs kommun finns bland annat Fastighetsägarna GFR med som samverkanspartners i ansökan.