För femte året i rad: Länsförsäkringar Fastighetsförmedling har Sveriges nöjdaste kunder

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling har Sveriges nöjdaste kunder. Det visar Svenskt Kvalitetsindex rankning av kundnöjdhet inom mäklarbranschen 2020. För femte året i rad toppar Länsförsäkringar Fastighetsförmedling listan med en kundnöjdhet på 70,1.

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling har Sveriges nöjdaste kunder. Det visar Svenskt Kvalitetsindex ranking av fastighetsmäklarbranschen.

– Vi arbetar kontinuerligt med resultatet av olika kundmätningar för att utveckla vårt arbetssätt. Att återigen få så fina betyg av kunderna är ett kvitto på att de värdesätter den trygghet, pålitlighet och lokala expertis som våra medarbetare levererar – särskilt när omvärlden upplevs osäker, säger Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Svenskt Kvalitetsindex har genomfört årliga undersökningar av mäklarbranschen sedan 2007. Kundnöjdheten mäts på en skala från 0–100, där både köpare och säljare tillfrågas om bland annat lojalitet, service och prisvärdhet. De tillfrågade i årets undersökning ger Länsförsäkringar Fastighetsförmedling en kundnöjdhet på 70,1. Det är att jämföra med branschen som helhet, där medelbetyget ligger på 66,1. Länsförsäkringar Fastighetsförmedling är därmed den aktör på marknaden som kunderna är mest nöjda med.

– Den senaste medarbetarundersökningen visar att Länsförsäkringar Fastighetsförmedling också blivit mer attraktiv som arbetsgivare. Att personalen trivs på jobbet gör att vi ser positiva effekter i såväl kundrelationer som försäljning, säger Marcus Svanberg.

Om undersökningen

Svenskt Kvalitetsindex undersökning av fastighetsmäklarbranschen genomfördes i maj 2020 genom intervjuer med mäklarföretagens kunder, både köpare och säljare. Mätningen lyfter insikter om hur kunder upplever sin leverantör och mäts genom ett index för exempelvis i image, kundnöjdhet och lojalitet, samt styrkan i dessa samband. Sammanlagt har 1 167 intervjuer genomförts med kunder som sålt eller köpt fastigheter. Läs mer om undersökningen här.

E-post: marcus.svanberg@lansfast.se

Webb: www.lansfast.se
Blogg: www.bostadskoll.com

Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Idag är vi Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 179 bobutiker och över 800 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2019 förmedlade företaget cirka 23 500 objekt till ett försäljningsvärde av 52,4 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för femte året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2020.

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna en helhet av bank- och försäkringstjänster. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och

Kommentar till Svensk Mäklarstatistik: Nedgång för bostadsrätter – högtryck på fritidshus9.6.2020 08:01:00 CESTPressmeddelande

Bostadsrättspriserna sjönk med 2 procent i maj och har ett genomsnittspris på 2,6 miljoner kronor eller 37 738 kronor per kvadratmeter. Villapriserna under samma period steg med 1 procent och snittpriset uppgår nu till 3,4 miljoner kronor. Samtidigt har priserna på fritidshus ökat med 8 procent det senaste året. Det visar nya siffror från Svensk Mäklarstatistik som analyserats av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Kommentar till Svensk Mäklarstatistik: Fler bostadsaffärer trots osäkert läge8.5.2020 08:01:00 CESTPressmeddelande

Villapriserna steg med 1 procent i april och snittpriset uppgår nu till 3,4 miljoner kronor. Bostadsrättspriserna sjönk med 1 procent under samma period. En genomsnittlig bostadsrätt kostar nu 2,5 miljoner kronor eller 37 810 kronor per kvadratmeter. Totalt såldes det 4 procent fler bostäder i april jämfört med samma månad förra året. Det visar nya siffror från Svensk Mäklarstatistik som analyserats av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Kommentar till Svensk Mäklarstatistik: Bostadsmarknaden påverkas negativt av coronapandemin8.4.2020 08:01:00 CESTPressmeddelande

Villapriserna steg med 1 procent i mars och snittpriset uppgår nu till 3,4 miljoner kronor. Bostadsrättspriserna förblev oförändrade under samma period. En genomsnittlig bostadsrätt kostar nu 2,6 miljoner kronor eller 39 546 kronor per kvadratmeter. Det visar nya siffror från Svensk Mäklarstatistik som analyserats av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.