För höga hastigheter på Sveriges gator i tätort även 2019
2009 fattades ett riksdagsbeslut om målet att antalet dödade i vägtrafiken ska halveras 2007–2020. För att följa upp detta studeras utvecklingen av bland annat hastighetsefterlevnad på det kommunala vägnätet i tätort. Mätningar av trafikanternas hastighetsval i tätort har gjorts årligen sedan 2012. Delmålet är att minst 80 procent av trafiken ska köra inom gällande hastighetsgränser.
Resultaten av mätningarna visar att medelhastigheten för alla fordon år 2019 på det studerade vägnätet var 47 km/tim. För hastighetsgräns 40 km/tim var medelhastigheten 40 km/tim, för 50 km/tim var den 45 km/tim och för 60 km/tim var den 51 km/tim. Medelhastigheten har minskat med 2 km/tim sedan mätningarna startade 2012.
Sämst hastighetsefterlevnad på 40-vägar
Mätningarna 2019 visar att det totalt sett var 65 procent av trafiken som höll hastighetsgränsen, jämfört med 66 procent 2018. Hastighetsefterlevnaden var sämst på gator med hastighetsbegränsning 40 kilometer i timmen, där endast 48 procent av trafiken höll sig under hastighetsgränsen. På gator med 50 km/tim var det 72 procent som höll sig till laglig fart. På gator med 60 och 70 kilometer i timmen var det 79 respektive 70 procent som höll hastighetsgränsen enligt 2019 års mätning.
– För höga hastigheter ökar risken för olyckor med allvarliga skador och dödsfall som följd. Resultatet av mätningarna visar därför att det är viktigt med ytterligare åtgärder för att öka efterlevnaden, främst på gator med 40 kilometer i timmen där det ofta finns gående och cyklister, säger Anna Vadeby, senior forskare på VTI.
Exempel på åtgärder som kan öka efterlevnaden kan vara tekniska stödsystem som hjälper föraren att hålla hastigheten och införande av geofencing*. Att utforma gatorna så att de blir mer ”självförklarande” kan göra att det blir mer naturligt för trafikanterna att följa skyltad hastighetsgräns. Andra lämpliga åtgärder kan vara ökad användning av trafiksäkerhetskameror och fler poliskontroller.
Om studien
Mätningarna genomfördes på det kommunala huvudvägnätet med hastighetsgränser 40–70 kilometer i timmen. Genomförandet gjordes med radar av personal från NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, på 23 olika orter i Sverige under september 2019. På varje ort mättes hastigheten på tre olika mätplatser, sammanlagt genomfördes mätningar i 67 olika punkter och i varje punkt mättes hastigheten under en vecka. VTI har sammanställt och analyserat hastighetsdata från mätningarna.
* Geofencing: geografiska staket som begränsar hastigheten i vissa områden.
Kontakt: Anna Vadeby 013-20 42 34, anna.vadeby@vti.se
VTI rapport 1030: Hastigheter på kommunala gator i tätort. Resultat från mätningar år 2019
Nyckelord
Kontakter
Eva-Mari Löfqvistpressansvarig
Tel:013-20 42 08eva-mari.lofqvist@vti.seYtterligare presskontaktAvdelningen för kommunikation, marknad och bibliotek
Tel:013-20 40 00kombi@vti.seBilder
Om
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Stora mängder mikroplaster från vägmarkeringar23.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Slitage av vägmarkeringar är en viktig källa till utsläpp av mikroplaster. Mängderna är svåra att beräkna men ligger uppskattningsvis på samma nivå som utsläppen från andra betydande och redan kända källor. Det visar en ny studie från VTI.
Cykling och ledarskap i fokus på Forum Vätternrundan 202410.4.2024 09:47:11 CEST | Pressmeddelande
Förra årets Forum Vätternrundan, som lanserades i samband med Vätternrundans Cykelvecka, blev en milstolpe för att lyfta cykelns betydelse i samhället. Den 14 juni är det återigen dags att samla branschexperter, forskare, politiker, folkhälsovetare, visionärer och cykelentusiaster till en dag av diskussioner och föreläsningar. I spetsen för årets program står Ari Riabacke, besluts- och ledarskapsexpert inom näringslivet.
Nytt projekt för lägre koldioxidutsläpp från färjorna i Östersjön8.4.2024 08:56:40 CEST | Pressmeddelande
Färjeförbindelser mellan fastlandet och öarna i Centrala Östersjön utgör en viktig del av de intermodala transportkedjorna som förbinder öarna med fastlandet. Nu går nio partner samman i ett nytt internationellt projekt för att minska koldioxidutsläppen från ö- och skärgårdsfärjor i centrala Östersjöregionen.
Vi startar ett nytt innovationsprogram för framtidens byggda miljö och mobilitet27.2.2024 14:19:20 CET | Pressmeddelande
Shift2Access är ett av fem nya innovationsprogram som blir del av en tioårig svensk insats för omställningen till ett hållbart samhälle. Idag tillkännagav Vinnova, Energimyndigheten och Formas beslut i utlysningen Impact Innovation som innebär en stor satsning på nytänkande samverkan och lösningar för framtidens byggda miljö och mobilitet.
Ny rapport: "Satsa på batteribyten i Sverige"13.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Batteribytessystem för tunga fordon har viktiga fördelar jämfört med andra sätt att elektrifiera transportsystemet. Därför bör regeringen ta initiativ till ett pilotprojekt för att möjliggöra ett utbyggt system för batteribyten också i Sverige. Det är rekommendationen i en ny rapport från VTI.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum