För låg pension får aldrig vara ett hinder för att lämna en våldsam relation

Idag, den 15 juni, startar Pensionärernas riksorganisation, PRO, sin kongress vid Arlanda flygplats. Idag infaller också FN:s världsdag om våld och övergrepp mot äldre. Dessvärre är det inte särskilt ovanligt att äldre utsätts för våld och övergrepp i nära relationer.

Christina Tallberg, ordförande PRO

I sitt eget hem kan äldre utsättas för våld av en partner, ett barn eller barnbarn, och på ett äldreboende kan en granne eller nån ur personalen vara förövare.

Många äldre är i beroendeställning både socialt och ekonomiskt. Den som har sämst ekonomi i ett förhållande har den mest utsatta positionen. Kvinnor har i allmänhet lägre pensioner än män och för äldre kvinnor med låg pension kan ekonomin vara avgörande om de kan ta sig ur en våldsam relation eller inte. De har ofta inte råd att skilja sig eller separera. Inte heller skaffa sig ett nytt boende.

-      En för låg pension ska aldrig vara ett hinder för att lämna en våldsam relation. PRO:s krav på höjd allmän pension innebär bättre möjligheter att bryta sig ur en våldsam relation och kan rädda liv, säger PRO:s ordförande Christina Tallberg.

Christina Tallberg, ordförande PRO

"Glädjande att politikerna ser bortom sina partiers egna intressen"15.11.2018 10:26Pressmeddelande

I budgetpropositionen för 2019, som övergångsregeringen har lämnat till riksdagen idag, finns bara ett nytt förslag: att ta ytterligare ett steg för rättvis skatt för pensionärer och löntagare. PRO:s påtryckningar har lett fram till en unik överenskommelse över partigränserna. När en övergångsregering lägger fram en statsbudget ska den vara opolitisk och inte innehålla några nya förslag jämfört med föregående års budgetproposition.