För låg pension får aldrig vara ett hinder för att lämna en våldsam relation

Idag, den 15 juni, startar Pensionärernas riksorganisation, PRO, sin kongress vid Arlanda flygplats. Idag infaller också FN:s världsdag om våld och övergrepp mot äldre. Dessvärre är det inte särskilt ovanligt att äldre utsätts för våld och övergrepp i nära relationer.
Christina Tallberg, ordförande PRO

I sitt eget hem kan äldre utsättas för våld av en partner, ett barn eller barnbarn, och på ett äldreboende kan en granne eller nån ur personalen vara förövare.

Många äldre är i beroendeställning både socialt och ekonomiskt. Den som har sämst ekonomi i ett förhållande har den mest utsatta positionen. Kvinnor har i allmänhet lägre pensioner än män och för äldre kvinnor med låg pension kan ekonomin vara avgörande om de kan ta sig ur en våldsam relation eller inte. De har ofta inte råd att skilja sig eller separera. Inte heller skaffa sig ett nytt boende.

-      En för låg pension ska aldrig vara ett hinder för att lämna en våldsam relation. PRO:s krav på höjd allmän pension innebär bättre möjligheter att bryta sig ur en våldsam relation och kan rädda liv, säger PRO:s ordförande Christina Tallberg.

Christina Tallberg, ordförande PRO

Bravo, Pensionsgruppen! Ett nödvändigt steg för högre allmän pension.28.2.2024 12:33:55 CET | Pressmeddelande

I dag har riksdagens pensionsgrupp tagit ett viktigt steg för att höja inkomstpensionerna i Sverige. De numera åtta partierna i pensionsgruppen är överens om att utreda högre inbetalningar till pensionssystemet och en gas i pensionssystemet. Detta är samtidigt de två främsta kraven som PRO fört fram för att höja pensionerna. Och PRO:s ordförande, Åsa Lindestam, är glad.