För medierna är förändringen inget val – den är ett måste

Mediebranschen har förändrats i grunden, det digitala medielandskapet idag går knappt jämföra med hur det såg ut för 10-15 år sedan. För de traditionella medieföretagen är förändring inget val – det är ett måste. Inom energibranschen tror vi fortfarande att vi har valmöjligheter. Vad kan energibranschen lära sig av mediebranschen? Lyssna på ett nytt avsnitt av podden Framtidskraft.

– Om man gör exakt samma sak som man gjorde för ett år sedan, då kommer man att slås ut, säger NTM:s koncernchef Lina Hedenström.

Att få jobba med förändring tillsammans med duktiga människor och att syftet med verksamheten är gott, det är framsidan av jobbet som koncernchef för NTM, säger Lina Hedenström. Med verksamhet från Norrbotten i norr till Småland i söder och utgivning av bland annat 18 morgontidningar och 11 gratistidningar är NTM en av Sveriges största lokalmediekoncerner. Trots detta är det en koncern som har tappat delar av basen i den tidigare affären: både läsare och annonsörer hittar andra plattformar och det var i april 2019 som den stora förändringsresan började på allvar.

– Då svängdes hela vår intäktsmodell om brutalt, säger Lina Hedenström i senaste avsnittet av Jämtkrafts podcast Framtidskraft.

Tidigare stod annonserna för 70 procent av intäkterna och 30 procent kom från läsarna. Från 2019 gick läsarintäkterna om annonsintäkterna. Det här har skedde väldigt snabbt och samtidigt har de totala intäkterna sjunkit drastiskt.

NTM och andra medieaktörer som levde på den gamla affärsmodellen i någon form har inget val längre: de måste hitta nya affärsmodeller för att få nya intäkter. Lina Hedenström berättar hur de till exempel har börjat använda sitt upparbetade system för tidningsdistribution och hittat en lönsam affär i paketleveranser.

Och hur leder man i en så här omvälvande förändring?

– Det gäller att vara rak och tydlig och förankra, för det handlar om människor. Man måste förstå varför, man måste ha motivation och man måste se vad man bidrar med, säger Lina Hedenström som ser likheter mellan mediebranschens och energibranschens uppdrag ur vilka de ska hämta kraft:

– De är båda ett basfundament för ett samhälle. Vad vi gör för nytta tror jag är viktigt att lyfta fram och prata mycket om. Där vi i mediebranschen driver demokratifrågan driver energibranschen klimatfrågan.

Lyssna på podcasten

Lyssna på avsnitt 30 av podcasten Framtidskraft med Lina Hedenström här nedan eller i din podcast-app.

För att se videon från www.podbean.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Lyssna på avsnitt 30 av podcasten Framtidskraft