​För tredje året i rad: Inrikesflygbolaget BRA har Sveriges nöjdaste flygresenärer

Hur nöjda svenskar är med sina transportleverantörer mäts årligen av oberoende undersökningsföretaget Svenskt Kvalitetsindex (SKI). För tredje året i rad har inrikesflygbolaget BRA de allra nöjdaste flygresenärerna. Endast några busstransportörer har nöjdare kunder.

Punktlighet och service är de två viktigaste faktorerna som gör att resenärer känner sig nöjda tillsammans med information och hjälp när resan inte går som förväntat.

– Detta pris är tillägnat alla kollegor i BRA, de som varje dag möter våra kunder på allra bästa sätt. Det gör mig väldigt stolt. Dessutom gläder dig mig att våra kunder uppskattar vårt hållbarhetsarbete, där vi vill gå i spetsen för omställningen till ett fossilfritt inrikesflyg, säger Christian Clemens som är vd för BRA.

– Att ta ansvar för en hållbar social och miljömässig utveckling är en allt viktigare fråga bland kunderna. Här sticker Nettbuss båda varumärken ut positivt bland bussbolagen, medan BRA på flygsidan får ett relativt högt betyg, skriver Johan Parmler, VD för SKI i en kommentar till resultatet.

BRA toppade kundnöjdhetsstatistiken år 2016, 2017 och nu 2018

SKI mäter nöjdhet på en skala mellan 0 och 100. Sett till alla persontransportaktörer i Sverige hamnar Nettbuss/Bus4You i år på första plats med index 79,2. BRA får index 71,4, Norwegian 71,1 och SAS 69,9. På tågsidan får MTR Express som endast trafikerar sträckan Stockholm-Göteborg index 69,6 och SJ index 59,4. Hela rapporten: http://www.kvalitetsindex.se/wp-content/uploads/2018/05/SKI-Persontransport-2018.pdf

För mer pressinformation:

Emma Sandsjö, Kommunikationschef för BRA, 076-555 74 03, emma.sandsjo@flygbra.se

BRA Pressjour utanför kontorstid: 010-722 16 62

Pressbilder för fri publicering: https://www.mynewsdesk.com/se/flygbra/latest_media

Ny linje Jönköping-Bromma, Sundsvall-Göteborg! Fossilfritt inrikesflyg – biobränsle i bokningsdialogen.

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter av alla inrikesflygbolag: Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping (från Visby), Mora (från Ängelholm). BRA samarbetar med Finnair och flyger till Helsingfors från Bromma, Malmö och Umeå samt från Visby på sommaren. BRA flyger även till Berlin från Växjö. Med sina 2,2 miljoner passagerare årligen, främst affärsresenärer, har BRA en marknadsandel om cirka 40 procent. Enligt Svenskt Kvalitetsindex var BRAs passagerare de nöjdaste inom svenskt flyg år 2016, 2017 och 2018. BRA är fortsatt enda flygbolaget som erbjuder alla resenärer att välja fossilfritt biobränsle till sin flygresa. Som enda flygbolag med i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige, arbetar BRA aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg till år 2030. Och redan år 2009 miljöcertifierades BRA, då som världens första passagerarflygbolag. BRA har nyligen bytt ut halva flygplansflottan till helt moderna och bränsleeffektiva propellerflygplan. Få flygningar görs på hög höjd och raka flygvägar prioriteras alltid. 2016 etablerades varumärket BRA efter en sammanslagning av flera regionala flygbolag som ingick samma svenska koncern, men bolagets flyg-DNA sträcker sig tillbaka till 1940-talets Braathens S.A.F.E. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza, helägt av Per G Braathen och hans familj.

Abonnera på våra pressmeddelanden.