Svenska PostkodlotterietSvenska Postkodlotteriet

Föräldralinje ska stoppa övergrepp

Sexuell exploatering av barn har ökat explosionsartat de senaste åren och allt fler yngre barn förekommer på bilder och filmer på nätet. För att förebygga övergrepp är det viktigt att föräldrar har den kunskap som krävs och får det stöd de behöver. Så är det inte idag. ECPAT Sverige kommer därför starta en stödlinje för föräldrar. Projektet finansieras av Svenska Postkodlotteriet.

Glatt överraskad insåg ECPAT:s generalsekreterare Anna Karin Hildingson Boquist att organisationen ska få genomföra sitt drömprojekt. Foto: Magnus Sandberg.

– Det är föräldrars ansvar att hjälpa barn att hantera nätet säkert, men många känner stor osäkerhet kring de här frågorna. Vi ser allt fler yngre barn på avklädda bilder och filmer, ibland så unga som 5-6 år. Samtidigt vet vi att många föräldrar med barn i den åldern tycker att det är för tidigt att prata om risker på nätet, säger Anna Karin Hildingson Boqvist, generalsekreterare på ECPAT Sverige.

En stödlinje för föräldrar och andra vuxna i barns närhet om frågor som rör sexuella övergrepp och exploatering av barn på nätet har inte funnits tidigare. Målet är att ECPATs föräldralinje med tillhörande stödmaterial ska nå minst två miljoner föräldrar och närstående vuxna, och att minst en miljon barn ska få indirekt stöd av en vuxen via projektet.

– Vi har länge sett ett behov av en särskild föräldralinje. Behovet har blivit än mer tydligt sedan rådvilla föräldrar har börjat höra av sig till vår stödlinje för barn och unga. Trygga vuxna är avgörande för att förhindra att barn utsätts för övergrepp och för att underlätta för barn att berätta om något dåligt har hänt, säger Anna Karin Hildingson Boqvist.

ECPATs Föräldralinje är ett treårigt projekt som finansieras med 10,6 miljoner kronor av Svenska Postkodlotteriet. Projektet är ett av de Drömprojekt som Svenska Postkodlotteriet beviljar i år. Sedan starten 2005 har Svenska Postkodlotteriet förmedlat drygt 11 miljarder kronor till ideella organisationers viktiga arbete.

– Det här är en mycket efterfrågad insats. Barn har rätt till skydd och stöd och det här är ett sätt att effektivt förebygga den ökande sexuella exploateringen. Tack vare alla som är med i Postkodlotteriet kan vi bidra till att fylla detta behov, säger Eva Struving, MD på Svenska Postkodlotteriet.

I en undersökning som ECPAT Sverige genomförde bland föräldrar under hösten 2020 uppgav nästan 60% att det främsta skälet till att de inte pratar med sina barn om nätets risker är att barnet är för litet. Många föräldrar är också oroliga för att skrämma sina barn.

Sedan starten 2005 har Svenska Postkodlotteriet genererat mer än 11 miljarder kronor till ideella organisationer – tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 200 svenskar blivit miljonärer. Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar en spellicens utfärdad av Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V. Novamedia Sverige AB är ISO 27001-certifierat.

Podcast gör plats för mänskliga berättelser om livet med barncancer18.3.2021 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Barncancerfonden lanserar en podcast som i tolv avsnitt lyfter fram de situationer som barncancerdrabbade familjer genomgår. Tanken är att avsnitten ska ge stöd åt drabbade, samt svar på många av de frågor som närstående till den drabbade familjen kan ha. Målet är ett innerligt samtal som leder till igenkänning och gemenskap hos drabbade och anhöriga, samt ökad förståelse från samhället, vården och beslutsfattare. Projektet finansieras av Svenska Postkodlotteriet.

AI-projekt ska stoppa övergrepp mot barn på nätet17.3.2021 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Genom ny teknik som enklare identifierar förövare och offer, är målet att färre barn ska utsättas för sexuella övergrepp på nätet. Projektet kallas Stella Polaris och är en virtuell försvarsmakt för utsatta barn. Det genomförs av World Childhood Foundation och finansieras av Svenska Postkodlotteriet. Något liknande initiativ finns inte ännu, men ska skapas under de fyra år projektet löper.