Föräldralinje ska stoppa övergrepp

Sexuell exploatering av barn har ökat explosionsartat de senaste åren och allt fler yngre barn förekommer på bilder och filmer på nätet. För att förebygga övergrepp är det viktigt att föräldrar har den kunskap som krävs och får det stöd de behöver. Så är det inte idag. ECPAT Sverige kommer därför starta en stödlinje för föräldrar. Projektet finansieras av Svenska Postkodlotteriet

– Det är föräldrars ansvar att hjälpa barn att hantera nätet säkert, men många känner stor osäkerhet kring de här frågorna. Vi ser allt fler yngre barn på avklädda bilder och filmer, ibland så unga som 5-6 år. Samtidigt vet vi att många föräldrar med barn i den åldern tycker att det är för tidigt att prata om risker på nätet, säger Anna Karin Hildingson Boqvist, generalsekreterare på barnrättsorganisationen ECPAT Sverige.

En stödlinje för föräldrar och andra vuxna i barns närhet om frågor som rör sexuella övergrepp och exploatering av barn på nätet har inte funnits tidigare. Målet är att ECPATs föräldralinje med tillhörande stödmaterial ska nå minst två miljoner föräldrar och närstående vuxna, och att minst en miljon barn ska få indirekt stöd av en vuxen via projektet.

– Vi har länge sett ett behov av en särskild föräldralinje. Behovet har blivit än mer tydligt sedan rådvilla föräldrar har börjat höra av sig till vår stödlinje för barn och unga. Trygga vuxna är avgörande för att förhindra att barn utsätts för övergrepp och för att underlätta för barn att berätta om något dåligt har hänt, säger Anna Karin Hildingson Boqvist.

ECPATs Föräldralinje är ett 3-årigt projekt som finansieras med 10,6 miljoner kronor av Svenska Postkodlotteriet. Projektet är ett av de Drömprojekt som Svenska Postkodlotteriet beviljar i år. Sedan starten 2005 har Svenska Postkodlotteriet förmedlat drygt 11 miljarder kronor till ideella organisationers viktiga arbete.

– Det här är en mycket efterfrågad insats. Barn har rätt till skydd och stöd och det här är ett sätt att effektivt förebygga den ökande sexuella exploateringen. Tack vare alla som är med i Postkodlotteriet kan vi bidra till att fylla detta behov, säger Eva Struving, MD på Svenska Postkodlotteriet.

I en undersökning som ECPAT Sverige genomförde bland föräldrar under hösten 2020 uppgav nästan 60% att det främsta skälet till att de inte pratar med sina barn om nätets risker är att barnet är för litet. Många föräldrar är också oroliga för att skrämma sina barn.

Anna Karin Hildingson Boqvist, generalsekreterare ECPAT Sverige
ECPAT Sverige

ECPAT Sverige är en barnrättsorganisation som arbetar mot sexuell exploatering av barn. Det gör vi på flera sätt. Vi sprider kunskap om brottsligheten och förebygger så att barn och unga inte utsätts. Vi arbetar med opinionsbildning och påverkansarbete mot makthavare och vi samarbetar med myndigheter, företag och andra organisationer. Vi driver även ECPAT Hotline, en webbaserad anmälningssida, samt Ditt ECPAT, där barn och unga kan få hjälp, stöd och kunskap om bilder, sexuella kränkningar, hot och övergrepp på nätet eller IRL.

10 miljoner anmälningar av övergreppsmaterial på barn i Project Arachnid24.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Project Arachnid är en plattform och webcrawler utvecklad av Canadian Center for Child Protection som kan hitta bilder och filmer på nätet där barn utsätts för sexuella övergrepp i syfte att ta bort dem. Sedan starten 2016 har nu över 10 miljoner anmälningar gjorts med hjälp av Arachnid och i de flesta fall har det resulterat i att övergreppsmaterialet har tagits ned från nätet.

Rapport: Barn utsätts för sexualbrott i tidig ålder.15.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag släpper barnrättsorganisationen ECPAT rapporten “Allt som inte är ett ja är ett nej” som handlar om barns utsatthet för sexualbrott. Rapporten bygger på en unik, svensk undersökning där närmare 13 000 barn mellan 10-17 år har deltagit och berättat om sina erfarenheter av brottsutsatthet och vilka strategier de har för att skydda sig. Utsattheten för brott börjar tidigt. Många barn har utsatts för oönskade nakenbilder, hot och erbjudanden om att sälja bilder innan de nått tonåren.

ECPAT hjälper unga ta ner nakenbilder från nätet23.11.2020 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag lanserar barnrättsorganisationen ECPAT en helt ny tjänst där den som är under 18 år kan få hjälp med nedtagning av nakenbilder som spridits på nätet: Ditt ECPAT. Här kan barn och unga också få stöd och kunskap om bilder, sexuella kränkningar, hot och övergrepp samt ta del av andras berättelser. Liknande projekt har gjorts internationellt, men genomförs nu för första gången i Sverige.