Förändrad fördelning av hushållsarbetet under pandemin

Tre av tio svenskar, 28 procent, upplever att fördelningen av hushållsarbetet i hemmet har påverkats under pandemin – men det är främst män som anser att fördelningen blivit mer jämlik. Det visar Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life.

– Pandemin har skapat nya utmaningar i balansen mellan jobb, familj och hushållsarbete. Hemarbete sker inte i ett vakuum och en av våra tidigare undersökningar visar att en tredjedel av svenskarna anser att det är lättare att dela upp arbete och fritid när de jobbar på den fysiska arbetsplatsen, säger Mikael Jansson, vd på ManpowerGroup Sverige.

Tre av tio svenskar som lever med en partner, 28 procent, upplever att pandemin har påverkat fördelningen av hushållsarbetet – det visar Sveriges största arbetslivspanel Manpower Work Life. Skillnaden mellan könen är statistiskt signifikant; 18 procent av männen ser en jämnare fördelning av hushållsarbetet, medan endast 13 procent av kvinnorna instämmer. Andelen som anser att fördelningen blivit mer ojämn är 12 procent män och 14 procent kvinnor.

Internationella undersökningar av ManpowerGroup har tidigare visat stora skillnader i hur yrkesarbetande kvinnor och män påverkats av pandemin. I USA ägnar exempelvis kvinnor som har barn i genomsnitt 15 timmar mer åt hushållsarbete per vecka jämfört med män.

– Målet för alla arbetsgivare måste vara att kvinnor och män ska ha samma möjligheter, både för individens skull och för företagets långsiktiga lönsamhet och konkurrenskraft. Även efter pandemin kommer fler att vilja arbeta delvis hemifrån och det är särskilt viktigt att chefer som inte träffar sina medarbetare regelbundet har återkommande samtal om jobbet och stressnivåer, säger Mikael Jansson.

2019 visade Manpower Work Life att 39 procent av kvinnor ofta eller alltid är stressade på arbetsplatsen, medan motsvarande siffra hos män var 29 procent. Undersökningen visade att förutom arbetsbelastningen så är faktorer som har att göra med brist på strukturer och tydlighet de som ökar stressen mest.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

5 tips: Så kan arbetsgivaren bidra till jämställdhet på arbetsplatsen

1. Förstå syftet. Jämställdhet på arbetsplatsen är inte bara ett självändamål. Statistiken talar sitt tydliga språk: Företag med kvinnor i ledande positioner är mer lönsamma.

2. Skapa självinsikt. Ett framgångsrikt jämställdhetsarbete kräver insikt i att många kvinnor möter systematiska hinder i yrkeslivet, och ett långsiktigt arbete för att motverka de strukturerna.

3. Var lyhörd. Hemarbete kan innebära olika utmaningar för män och kvinnor, samtidigt som risken är att psykisk ohälsa och stressrelaterade skador inte upptäcks i tid. Regelbundna digitala avstämningar ökar möjligheten att försäkra sig om att medarbetarna mår bra.

4. Definiera framgång. En jämn könsfördelning och raderad löneskillnad innebär inte att jämställdhetsarbetet är i mål. Sträva efter jämställdhet på alla nivåer och i alla affärsområden.

5. Sätt mätbara mål. Förändring kräver tid och disciplin. Konkreta mål för jämställdhetsarbetet hjälper organisationen att behålla fokus och att löpande kunna utvärdera framsteg.

Om Manpower Work Life

Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel. Den senaste undersökningen genomfördes av Demoskop på uppdrag av ManpowerGroup under februari–mars 2021 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 2 858 personer har svarat på undersökningen. Frågan som ligger till grund för detta pressmeddelande löd:

Hur upplever du att covid-19-pandemin har påverkat fördelningen av hushållsarbetet i ditt hem?

Södermalmsallén 36

0771-55 99 00http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta, utveckla och leda talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Våra innovativa lösningar hjälper varje år organisationer att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter människor i arbete. ManpowerGroup™ i Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Manpower erbjuder digitala matchningstjänster hela 20219.4.2021 08:55:35 CEST | Pressmeddelande

Arbetsförmedlingen har nyligen beslutat att förlänga tidsgränsen för leverans av externa arbetsmarknadstjänster på distans till den sista december. Detta gör att fler arbetssökande får tillgång till hjälpen, oavsett var i landet man befinner sig. Manpower Matchning, en av Sveriges största aktörer inom Stöd och Matchning, kommer därmed fortsätta att leverera digital undervisning och coachning året ut.