Förändrad kollektivtrafik i Onsala, Vallda och Åsa

Nya tidtabeller och andra körvägar blir förändringarna när Västtrafik byter tidtabell i Onsala, Vallda och Åsa den 31 mars. Samtidigt byts bussarna ut mot helt nya bussar.
Tidtabellerna i Onsala, Vallda och Åsa byts ut den 31 mars. Foto: Lars Lundberg

Den 31 mars tar trafikföretaget Nobina över trafiken från Nettbuss i Västtrafiks trafikområde Kungsbacka Onsala. I samband med det justeras tidtabellerna för linjerna 730, 731, 732, 733 och 734. Det innebär nya tider och förändrade körvägar.

– Ambitionen är att kunna erbjuda bättre resmöjligheter för så många som möjligt, säger Peter Boström, trafikchef på Nobina som nu börjar köra för Västtrafik i området.

Samtidigt byts bussarna ut mot helt nya bussar, alla utrustade med USB-uttag vid varje säte för att resenärer ska kunna ladda mobilen ombord.

– Vi vill ge våra kunder bra service och när vi går mot en mer digitaliserad värld med biljetter i mobilen via Västtrafik To Go är det en fördel att kunna erbjuda våra resenärer möjlighet att ladda sin telefon eller surfplatta ombord, säger Peter Boström.

Så förändras trafiken:

• 730 Mariedal-Onsala-Kungsbacka: Får enbart ny tidtabell.
  • 731 Älskogsbräcka-Onsala-Kungsbacka: Ansluter till linje 734 i Älskogsbräcka. Nu kör linjen till Gottskär även på dagtid.
  • 732 Frillesås-Åsa-Fjärås-Kungsbacka: Ansluter till linje 615 i Frillesås.
  • 733 Västra Hagen-Vallda-Kungsbacka: Får enbart ny tidtabell.
  • 734 Älskogsbräcka-Vallda-Kungsbacka: Ansluter till linje 731 i Älskogsbräcka.

För att se hur olika linjer ändras kan man söka sin resa i Reseplaneraren. Den 1-2 april finns Västtrafiks kundvärdar på Resecentrum i Kungsbacka för att hjälpa resenärer rätt och svara på frågor.

Tidtabellerna i Onsala, Vallda och Åsa byts ut den 31 mars. Foto: Lars Lundberg