Förändrad kollektivtrafik i Onsala, Vallda och Åsa

Nya tidtabeller och andra körvägar blir förändringarna när Västtrafik byter tidtabell i Onsala, Vallda och Åsa den 31 mars. Samtidigt byts bussarna ut mot helt nya bussar.

Tidtabellerna i Onsala, Vallda och Åsa byts ut den 31 mars. Foto: Lars Lundberg

Den 31 mars tar trafikföretaget Nobina över trafiken från Nettbuss i Västtrafiks trafikområde Kungsbacka Onsala. I samband med det justeras tidtabellerna för linjerna 730, 731, 732, 733 och 734. Det innebär nya tider och förändrade körvägar.

– Ambitionen är att kunna erbjuda bättre resmöjligheter för så många som möjligt, säger Peter Boström, trafikchef på Nobina som nu börjar köra för Västtrafik i området.

Samtidigt byts bussarna ut mot helt nya bussar, alla utrustade med USB-uttag vid varje säte för att resenärer ska kunna ladda mobilen ombord.

– Vi vill ge våra kunder bra service och när vi går mot en mer digitaliserad värld med biljetter i mobilen via Västtrafik To Go är det en fördel att kunna erbjuda våra resenärer möjlighet att ladda sin telefon eller surfplatta ombord, säger Peter Boström.

Så förändras trafiken:

• 730 Mariedal-Onsala-Kungsbacka: Får enbart ny tidtabell.
  • 731 Älskogsbräcka-Onsala-Kungsbacka: Ansluter till linje 734 i Älskogsbräcka. Nu kör linjen till Gottskär även på dagtid.
  • 732 Frillesås-Åsa-Fjärås-Kungsbacka: Ansluter till linje 615 i Frillesås.
  • 733 Västra Hagen-Vallda-Kungsbacka: Får enbart ny tidtabell.
  • 734 Älskogsbräcka-Vallda-Kungsbacka: Ansluter till linje 731 i Älskogsbräcka.

För att se hur olika linjer ändras kan man söka sin resa i Reseplaneraren. Den 1-2 april finns Västtrafiks kundvärdar på Resecentrum i Kungsbacka för att hjälpa resenärer rätt och svara på frågor.

Tidtabellerna i Onsala, Vallda och Åsa byts ut den 31 mars. Foto: Lars Lundberg

Debatt: Förarbristen måste tas på allvar18.3.2019 14:02:00 CETPressmeddelande

Idag infaller bussförarens dag, den dag på året då vi lyfter fram alla de människor som håller stora delar av vår kollektivtrafik rullande. Men samtidigt som allt fler reser tillsammans står branschen inför stora utmaningar. Fram till 2020 måste vi anställa 1 400 nya bussförare för att inte kollektivtrafiken ska stanna. Nu behövs kraftfulla åtgärder för att lösa förarbristen, skriver Lars Backström, vd på Västtrafik och Christer Pettersson, ordförande i Västra Sveriges Bussbranschförening.