Förändrade elnätspriser i Katrineholm 1 januari 2022

Tekniska verken höjer elnätspriset med i genomsnitt 3,5 procent från och med 1 januari 2022. Prishöjningen rör alla privatpersoner och företag och verksamheter. Vad den faktiska kostnaden blir beror på kundens elanvändning.

Alla kunder i Katrineholm berörs av prisändringen, det vill säga privatpersoner, företag och verksamheter som har något av följande abonnemang:

Under 2022 investerar Tekniska verken totalt 52 miljoner kronor i Katrineholms elnät. Det handlar bland annat om nyinvesteringar i centrala Katrineholm för att förstärka elnätet och öka kapaciteten, minska väderberoende elavbrott på landsbygden genom att gräva ner fiber- och elnätskablar i marken och göra förstärkningar i elnätet för att kunna möta stor koncentration av solceller och nyligen har alla kunder fått nya smarta elmätare installerade.

Elkostnader består av tre delar:
- Kostnaden för den el kunden använder, som betalas till elhandelsföretaget
- Kostnad för transport av elen till hemmet, som betalas till elnätsföretaget
- Kostnad för skatter och avgifter till staten (energiskatten kommer på elnätsfakturan)

Prisexempel:

Lägenhet (2 000 kWh/år)                                   ca    7 kr/mån
Villa utan elvärme (16 A 5 000 kWh/år)              ca  15 kr/mån
Villa med elvärme (20 A 20 000 kWh/år)            ca   28 kr/mån

Här finns mer information om Tekniska verkens elnätspriser.

Jesper Svensson, vd, Tekniska verken Linköping Nät AB och Tekniska verken Katrineholm Nät AB, 013-30 86 60
jesper.svensson@tekniskaverken.se

581 15 Linköping

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00

Läs om vårt bidrag till FN:s globala mål här

Så kan landets fastighetsägare hjälpa till att lösa den svenska elkrisen1.12.2021 10:00:00 CET | Pressmeddelande

I stället för att passivt fortsätta sluka allt dyrare el, ska svenska byggnader förvandlas till aktiva effektresurser som avlastar det ansträngda nationella elnätet. Det är visionen bakom samverkansprojektet ”En gemensam effektstrategi”, där Castellum tillsammans med Tekniska verken i Linköping och fyra andra regionala elnätsbolag visar hur fastighetsägare både kan minska sin belastning på elsystemet och bli en viktig del av lösningen på klimatkrisen.

Toaletten är ingen papperskorg – inte en självklarhet för alla18.11.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

I morgon fredagen den 19 november är det Världstoalettdagen. Det är en officiell FN-dag för att uppmärksamma den globala sanitetskrisen. Det är nästan 2 miljarder människor som inte har tillgång till en toalett, samtidigt som många andra tar den för given och till och med använder den som papperskorg. I Linköping behöver vi ständigt påminna oss om att det bara är kiss, bajs och toalettpapper som ska spolas ner i toaletten.